Tuesday, April 23, 2024

Revival : Have not heed

Sajian makanan rohani yang lazat dan enak yang disediakan untuk kita semua. Ayuh kita menjamu selera bersama sajian surgawi ini.
🍳 🍳 🍉 🍆 🍇 🍈 🍐 🍑 🍄 🍎 🍏 🍌 🍦 🍧 🍨 🌭 🍟 🍔 🥓 🍱 🍣



Revival : Have not heed



Judges 2:2  ‘And you shall make no covenant with the inhabitants of this land; you shall tear down their altars. ’ But you have not obeyed My voice. Why have you done this? 

Hakim-hakim 2:2 (TB)  tetapi janganlah kamu mengikat perjanjian dengan penduduk negeri ini; mezbah mereka haruslah kamu robohkan. Tetapi kamu tidak mendengarkan firman-Ku. Mengapa kamu perbuat demikian?  



Shalom dan salam Revival kepada saudara dan saudari sekalian. Hari yang ke #114. Tahukah anda bahawa ketidak-setiaan kita mengakibatkan ketidaksediaan Tuhan untuk menolong kita? Ketidaksediaan Allah untuk membantu orang Israel menghalau musuh itu sama sekali, sebagian besar disebabkan oleh kegagalan mereka untuk menjadi umat yang terpisah dan kudus yang membenci cara hidup jahat masyarakat kafir di sekeliling mereka.


🍞 ☕ Apa saja yang diharapkan Allah dengan wajar dan masuk akal dari mereka. Bahwa kerana sudah diikat ke dalam perjanjian dengan Allah, maka mereka tidak boleh mengikat perjanjian dengan orang Kanaan, yang merupakan musuh-Nya dan juga musuh mereka. Bahwa kerana sudah mendirikan mezbah bagi Allah, maka mereka harus merobohkan mezbah-mezbah orang Kanaan, sebab jika tidak, mezbah-mezbah itu akan menjadi godaan bagi mereka untuk mengikuti allah-allah orang Kanaan. Adakah hal lain yang lebih mudah yang dapat dituntut dari mereka? Bagaimana mereka justru dalam hal ini, yang paling dituntut Allah, tidak menaati Dia: “Tetapi kamu tidak mendengarkan firman-Ku dalam perkara yang begitu kecil seperti itu.” Dengan memandang rendah perjanjian mereka dengan Allah, dan persekutuan mereka dengan satu sama lain dalam perjanjian tersebut, mereka membuat ikatan persahabatan dengan orang Kanaan yang menyembah berhala dan yang diperintahkan untuk ditumpas, dan membiarkan mezbah-mezbah orang Kanaan tetap berdiri, sekalipun itu berdiri menandingi mezbah Allah. “Mengapa kamu perbuat demikian? Alasan apakah yang dapat engkau berikan untuk perbuatanmu yang serong ini di hadapan akal sehat? Dalih apa yang dapat engkau buat bagi dirimu sendiri, atau penjelasan apa yang dapat engkau tawarkan?” Orang-orang yang melepaskan persekutuan mereka dengan Allah, dan mengambil bagian dalam perbuatan-perbuatan kegelapan yang tidak berbuahkan apa-apa, tidak tahu apa yang mereka perbuat sekarang, dan tidak akan dapat membela diri pada hari penghakiman yang sudah dekat.

👉🏼 Akibat kompromi dengan musuh, Israel terjerumus kedalam perzinaan rohani, yakni menyembah Baal dan Asytoret. Berapa sering kita melupakan anugerah dan kebaikan Tuhan bahkan janji dan komitmen kesetiaan kita, untuk kemudian berpaling mengandalkan ilah dunia ini teknologi, kenikmatan dunia, dan kedekatan dengan penguasa. Kita menganggap hal-hal itulah yang berarti, Tuhan menjadi nombor dua. Itulah yang kita akan tuai, bila tidak cepat bertobat dan balik lagi pada Tuhan!  Apakah respon kita hari ini...?


You are the revivalist...! 
#SpreadRevival #GreaterMovement 

Tuhan Memberkati...!

In His Majestic service,

†_=ShErKaRL KuGaN=_†
TFGM's Daily Devotion 
http://sherkarl.blogspot.com

** Selain daripada membaca renungan ini, saya menyarankan agar anda juga mengkaji, merenungkan serta menggali lebih dalam Firman Tuhan. Jika kamu diberkati lewat perkongsian ini, maka jadilah saluran berkat bagi mereka yang lain dengan mengongsikan berkat ini.**

No comments: