Friday, April 19, 2024

Revival : i wholly followed

Sajian makanan rohani yang lazat dan enak yang disediakan untuk kita semua. Ayuh kita menjamu selera bersama sajian surgawi ini.
🍳 🍳 🍉 🍆 🍇 🍈 🍐 🍑 🍄 🍎 🍏 🍌 🍦 🍧 🍨 🌭 🍟 🍔 🥓 🍱 🍣



Revival : I wholly followed 


Joshua 14:8 "Nevertheless my brethren who went up with me made the heart of the people melt, but I wholly followed the LORD my God.

Yosua 14:8 (TB) Sedang saudara-saudaraku, yang bersama-sama pergi ke sana dengan aku, membuat tawar hati bangsa itu, aku tetap mengikuti TUHAN, Allahku, dengan sepenuh hati.


Shalom dan salam Revival kepada saudara dan saudari sekalian. Hari yang ke #110. Tahukah anda bahawa kita harus mengikuti Tuhan dengan sepenuh hati? Iman Kaleb kepada Tuhan telah terbukti, ketika ia bersama Yosua menjadi anggota dua belas pengintai. Oleh kerana imannya, ia mengambil sikap berseberangan dengan sepuluh pengintai yang lain. Mereka pesimis dan melihat kesulitan dan persoalan saja jika Israel memasuki Tanah Perjanjian. Kini di usia senja, Kaleb tetap taat dan setia kepada Tuhan, ia makin siap menuai janji Allah dan memperoleh Hebron sebagai miliknya.


🍞 ☕ Mengikuti Allah akan semakin mendatangkan pujian apabila kita melekat kepada Allah sementara yang lain meninggalkan dan undur dari-Nya. Ia melakukan tugas pengintaiannya dengan baik ketika semua saudara dan rakan-rakan sepelayanan, kecuali Yosua, berbuat sebaliknya. Semua saudara itu membuat tawar hati bangsa itu. Pengalaman Kaleb perihal kebaikan Allah kepadanya mulai sejak hari itu. Ia juga ikut mengembara di padang gurun bersama yang lain dan dijauhkan dari Kanaan selama tiga puluh delapan tahun seperti mereka, akibat dosa yang sama sekali tidak dilakukannya, justru yang bahkan berusaha keras dicegahnya. Di balik keteladanan iman Kaleb, kita melihat anugerah dan kasih kuasa Allah yang menopangnya. Bukan itu saja, Kaleb memiliki respons yang luar biasa terhadap janji Tuhan. Ia tetap taat dan setia mengikut Tuhan sampai usia senja. Dalam perjuangannya mengikut Tuhan, Kaleb tidak menghindari masalah melainkan menghadapinya dengan tetap fokus kepada Tuhan dan janji-Nya. 

👉🏼 Jika usia Anda mulai senja, jangan kendur semangat dan daya juang iman. Jika Anda masih muda, tempalah diri agar makin tua makin jadi alat Tuhan. Usia tua bukan halangan bagi kita berjuang, usia ini justru saat tepat memberi teladan bagi anak dan cucu kita. Apakah respon kita hari ini...?


You are the revivalist...! 
#SpreadRevival #GreaterMovement 

Tuhan Memberkati...!

In His Majestic service,

†_=ShErKaRL KuGaN=_†
TFGM's Daily Devotion 
http://sherkarl.blogspot.com

** Selain daripada membaca renungan ini, saya menyarankan agar anda juga mengkaji, merenungkan serta menggali lebih dalam Firman Tuhan. Jika kamu diberkati lewat perkongsian ini, maka jadilah saluran berkat bagi mereka yang lain dengan mengongsikan berkat ini.**

No comments: