Saturday, April 27, 2024

Revival : Gedion said to Him

Sajian makanan rohani yang lazat dan enak yang disediakan untuk kita semua. Ayuh kita menjamu selera bersama sajian surgawi ini.
🍳 🍳 🍉 🍆 🍇 🍈 🍐 🍑 🍄 🍎 🍏 🍌 🍦 🍧 🍨 🌭 🍟 🍔 🥓 🍱 🍣



Revival : Gedion said to Him 


Judges 6:13 Gideon said to Him, "O my lord, if the LORD is with us, why then has all this happened to us? And where are all His miracles which our fathers told us about, saying, ‘Did not the LORD bring us up from Egypt? ’ But now the LORD has forsaken us and delivered us into the hands of the Midianites. "

Hakim-hakim 6:13 (TB) Jawab Gideon kepada-Nya: "Ah, tuanku, jika TUHAN menyertai kami, mengapa semuanya ini menimpa kami? Di manakah segala perbuatan-perbuatan-Nya yang ajaib yang diceritakan oleh nenek moyang kami kepada kami, ketika mereka berkata: Bukankah TUHAN telah menuntun kita keluar dari Mesir? Tetapi sekarang TUHAN membuang kami dan menyerahkan kami ke dalam cengkeraman orang Midian."



Shalom dan salam Revival kepada saudara dan saudari sekalian. Hari yang ke #118. Tahukah anda bahawa setiap kali kita meragui penyertaan Tuhan? Pertanyaan Gideon hendaknya juga diajukan oleh orang percaya masa kini. Jikalau kuasa ajaib Allah tidak terdapat di antara kita, kita perlu mencari kerajaan Allah dan kebenaran-Nya sehingga semua tindakan-Nya yang perkasa itu dinyatakan kembali di tengah kita.


🍞 ☕ Malaikat menyapa Gideon dengan hormat, dan meyakinkan dia akan penyertaan Allah bersamanya. Ia menyebut Gideon seorang pahlawan yang gagah berani, mungkin kerana Ia mengamati bagaimana Gideon mengirik gandum dengan segenap kekuatannya. Malaikat meyakinkan dia akan keberhasilannya. Sebab, jika Allah di pihak kita, siapakah yang akan menang melawan kita? Jika Ia beserta kita, kita tidak akan kekurangan apa pun. Penyertaan Allah bersama kita adalah segala-galanya bagi keberhasilan kita, apa pun yang kita lakukan. Gideon memberikan jawaban yang sangat pilu pada salam yang penuh sukacita ini "Ah, tuanku, jika TUHAN menyertai kami (yang dalam terjemahan bahasa Aram dibaca: Adakah Syekhinah TUHAN menjadi pertolongan kami?" dengan menyamakan Syekhinah itu dengan firman TUHAN), mengapa semuanya ini menimpa kami? “Yaitu semua masalah dan kesusahan yang diakibatkan oleh serbuan-serbuan orang Midian ini, yang memaksaku mengirik gandum di sini dalam tempat pemerasan anggur. Semua kehilangan, dukacita, dan ketakutan ini. Dan di manakah segala perbuatan-perbuatan-Nya yang ajaib yang diceritakan oleh nenek moyang kami kepada kami?” Perhatikanlah jawaban Gedion ini.

👉🏼 Dalam jawabannya, Gideon tidak mengindahkan pujian atas keberanian dirinya sendiri, tidak pula hal ini membesarkan hatinya atau memberinya penguatan sedikit pun, walaupun ada kemungkinan bahwa Malaikat menyesuaikan apa yang dikatakannya dengan apa yang sedang dipikirkan oleh Gideon pada saat yang sama. Terkadang kita pun begitu, selalu memberikan alasan sehingga kita tidak dapat melihat gambaran luas dari rencana Tuhan bagi kita semua. Keraguan pembunuh iman. Apakah respon kita hari ini...?


You are the revivalist...! 
#SpreadRevival #GreaterMovement 

Tuhan Memberkati...!

In His Majestic service,

†_=ShErKaRL KuGaN=_†
TFGM's Daily Devotion 
http://sherkarl.blogspot.com

** Selain daripada membaca renungan ini, saya menyarankan agar anda juga mengkaji, merenungkan serta menggali lebih dalam Firman Tuhan. Jika kamu diberkati lewat perkongsian ini, maka jadilah saluran berkat bagi mereka yang lain dengan mengongsikan berkat ini.**

No comments: