Wednesday, September 28, 2016

Revival: The Role of Revival

Sarapan 🍳 ☕ 🍝 🍜 🍞 🍲 🍚 🍘 🍙 🍛 🍖 🍗 🍗 🍱 🍣 🍩 🍪 🍇 🍒 🍓 🍉 🌽 pagi 🌅 ☀ 🌞 yang memperkuatkan kita untuk terus maju dan menaklukkan setiap tempat yang Tuhan berikan kepada kita. Ayuh kita menjamu selera bersama sajian surgawi ini.

Revival: The Role of Revival

Numbers 13:30-33  Then Caleb quieted the people before Moses, and said, "Let us go up at once and take possession, for we are well able to overcome it. "
But the men who had gone up with him said, "We are not able to go up against the people, for they [are] stronger than we. "
And they gave the children of Israel a bad report of the land which they had spied out, saying, "The land through which we have gone as spies [is] a land that devours its inhabitants, and all the people whom we saw in it [are] men of [great] stature.
There we saw the giants (the descendants of Anak came from the giants); and we were like grasshoppers in our own sight, and so we were in their sight. "

Bilangan 13:30-33 (TB)  Kemudian Kaleb mencoba menenteramkan hati bangsa itu di hadapan Musa, katanya: "Tidak! Kita akan maju dan menduduki negeri itu, sebab kita pasti akan mengalahkannya!"
Tetapi orang-orang yang pergi ke sana bersama-sama dengan dia berkata: "Kita tidak dapat maju menyerang bangsa itu, karena mereka lebih kuat dari pada kita."
Juga mereka menyampaikan kepada orang Israel kabar busuk tentang negeri yang diintai mereka, dengan berkata: "Negeri yang telah kami lalui untuk diintai adalah suatu negeri yang memakan penduduknya, dan semua orang yang kami lihat di sana adalah orang-orang yang tinggi-tinggi perawakannya.
Juga kami lihat di sana orang-orang raksasa, orang Enak yang berasal dari orang-orang raksasa, dan kami lihat diri kami seperti belalang, dan demikian juga mereka terhadap kami."

Shalom dan salam Revival saudara dan saudari sekalian. Hari yang ke #272. Tahukah anda bahawa setiap kita ada peranan yang penting dalam kebangkitan rohani? What's your role in revival? Friends, revival is not just a season and space of refreshing, Renewal and replenishing. Revival is also a season and space of reintroduction. It's a season and space where God reintroduced Himself to us. Apakah peranan anda di dalam kebangkitan rohani?

1. The Role of Revival
Bilangan 13:33 (TB)  Juga kami lihat di sana orang-orang raksasa, orang Enak yang berasal dari orang-orang raksasa, dan kami lihat diri kami seperti BELALANG, dan demikian juga mereka terhadap kami."

🍞 ☕ Daripada petikan firman TUHAN yang kita baca hari ini, ada beberapa perkara yang kita boleh belajar bersama. Singkat cerita, Musa menyuruh 12 orang pengintip untuk pergi mengintip tanah Kanaan yang melimpah dengan susu dan madu. Lalu 12 orang itu kembali melaporkan apa yang mereka lihat. Sepuluh daripada 12 orang itu memberikan laporan tidak mendorong manakala Dua orang lagi iaitu Kaleb dan Yosua memberikan laporan yang mendorong mereka. Ok, jadi apa yang kita akan belajar? Cuba perhatikan kembali kepada firman TUHAN ini dan cuba refleksi kembali sama ada adakah orang-orang yang sedemikian dalam kelompok anda atau dan perjalanan anda.

> Orang-orang yang tidak mendorong
Di dalam apa jua pergerakan pasti saja ada beberapa orang yang berpihak pada orang lain dan selalu mencari jalan untuk menjatuhkan anda, untuk tidak mendorong anda, tidak mau bekerjasama dengan anda dan sebagainya. If you are in that group of people, then it's about time for you to do something about it. I don't mean that you have to unfriend them. Tetapi beranikan diri anda untuk tampil berbeda. Because people like them shape you. As iron sharpens another iron. If there wasn't Saul, then there's no David. Because of whatever Saul did against David, David become bold and stronger. Golongan ini adalah golongan yang tidak dapat melihat pekerjaan Tuhan sehinggakan mereka memandang rendah pada diri mereka sendiri. Mereka tidak dapat melihat kuasa Tuhan bekerja kerana buta rohani dan mereka juga akan menjadi penghalang bagi pergerakan Tuhan. Orang-orang macam ini akan menghasut yang lain untuk tidak bergerak bersama anda. Hati-hati dengan orang macam ini.

> Orang-orang seperti Kaleb dan Yosua
Perbezaan perspektif saat melihat semua itu menghasilkan perbezaan pendapat di antara mereka. Kaleb melihat tugas itu dari sudut pandang Allah yang berkuasa, tetapi pengintai yang lain melihat berdasarkan kemampuan manusia. Sehingga mereka seolah-olah mengatakan bahwa raksasa-raksasa yang tinggal di tanah itu lebih besar daripada Allah mereka sendiri. Orang-orang seperti Kaleb dan Yosua akan bergerak bersama anda. This are the group of people who will work hand in hand with regardless of background, race and language. They are the people who sees things with different perspective. God does the impossible and often ask us to do the impractical. They are the people with a different Spirit. They do things differently. Mereka melihat setiap halangan dan rintangan sebagai satu cabaran dan satu peluang untuk melihat kuasa Tuhan bekerja.

Everyone of us has a role to be played in this revival movement. Cuma persoalannya adakah peranan apa yang kita mainkan ....?  Peranan seperti 10 orang pengintip itu atau Kaleb dan Yosua? Ramai yang boleh bercakap tentang itu dan ini tetapi hanya segelintir yang melakukan itu dan ini. Ada Tiga kategori orang dan anda pilihlah sendiri di kategori mana anda.

1. Orang-orang yang bertanya apakah yang sedang terjadi.
2. Orang-orang yang melihat sesuatu terjadi.
3. Orang-orang yang melakukan hal-hal terjadi.

Yang mana satu anda? Apakah respon anda hari ini.....?

You are the revivalist...!

Tuhan Memberkati...!

In His Majestic service,

†_=ShErKaRL KuGaN=_†
TFGM's Daily Devotion
http://sherkarl.blogspot.com

** jika kamu diberkati lewat perkongsian ini, maka jadilah saluran berkat bagi mereka yang lain dengan mengongsikan berkat ini.**

No comments: