Thursday, February 21, 2019

Revival : Repentance to Revival

Sarapan pagi yang lazat dan enak yang disediakan untuk kita semua. Ayuh kita menjamu selera bersama sajian surgawi ini.
🍳 🍳 🍉 🍆 🍇 🍈 🍐 🍑 🍄 🍎 🍏 🍌 🍦 🍧 🍨 🌭 🍟 🍔 🥓 🍱 🍣



Revival : Repentance to Revival



Nehemiah 9:2  Then those of Israelite lineage separated themselves from all foreigners; and they stood and confessed their sins and the iniquities of their fathers.

Nehemia 9:2 (TB)  Keturunan orang Israel memisahkan diri dari semua orang asing, lalu berdiri di tempatnya dan mengaku dosa mereka dan kesalahan nenek moyang mereka.




Shalom dan salam Revival kepada saudara dan saudari sekalian. Hari yang ke berapa #52. Tahukah anda bahawa Pertobatan adalah permulaan pemulihan? Tindakan-tindakan yang tercatat dalam pasal ini menunjukkan bahawa pertobatan umat Israel itu amat mendalam dan tetap bertahan. Mereka terus mencari Allah dengan berpuasa dan merendahkan diri di hadapan-Nya, mengakui kemiskinan rohani mereka dan memisahkan diri dari segala yang tidak berkenan kepada-Nya. Satu bangsa datang merendahkan diri di hadapan Tuhan dan bertobat sungguh-sungguh. Pertobatan yang sungguh-sungguh akan mencetuskan kebangkitan rohani. Bangsa Israel terus berkumpul. Mereka menghabiskan sebagian hari mereka untuk membaca firman Tuhan dan sebagian lagi untuk mengakui dosa dan memuji Allah.

☕ 🍞 Kerohanian bangsa Israel 🇮🇱 dibangunkan kembali dan sungguh nyata di dalam hidup mereka. Di dalam hati mereka benar-benar terjadi kebangunan rohani bukan hanya gelora emosi saja. Apa yang membawa mereka kepada kebangunan rohani yang sejati? Pembacaan kitab Taurat yang dilakukan setiap hari memberikan perspektif tentang keberadaan kehidupan mereka yang sesungguhnya yaitu sejarah telah membuktikan bahawa sejak kehidupan nenek moyang mereka hingga saat itu, anugerah Allah senantiasa tercurah kepada mereka. Demikianlah juga terjadi di Bario pada 4hb Oktober 1973 di kalangan pelajar dan guru mereka. A deep conviction in their heart broke out into a major revival.

Untuk mengalami kebangkitan rohani ini di dalam hidup kita, kita harus :

🔴 Merendahkan diri di hadapan Allah timbul dari kesadaran akan ketidaklayakan mereka di hadapan-Nya untuk menerima anugerah dan kasih setia Allah yang luar biasa.

🔴Kita harus memisahkan diri dari semua yang asing dan tidak berkenan di mata Tuhan. Ini satu kemestian supaya kita tidak mengikuti cara hidup  yang tidak mengenal Allah.

🔴 Harus adanya pengakuan dosa.
Kita harus mengaku bersalah dan mau berbalik kepada-Nya. Inilah sikap yang harus tampak dari orang yang mengalami kebangunan rohani sejati.

🔴 Kita harus mempunyai kehausan dan kerinduan yang dalam untuk membaca firman Tuhan. Seseorang yang mengalami pembaharuan sejati pasti selalu rindu untuk terus mengetahui kehendak Allah dan mengenal Dia lebih dalam dan lebih intim. Ini terjadi melalui pembacaan firman Tuhan.

Saudara dan saudari sekalian, saya pasti bahawa anda sendiri sudah mengalami kebangkitan rohani ini. Tetapi apakah yang sedang kita lakukan dengan kebangkitan rohani itu? Adakah ia membuat kita untuk menjangkau jiwa-jiwa yang hilang? Sampai saat ini kita bercakap tentang kebangkitan rohani yang terjadi di Bario pada 4hb Oktober 1973 kerana ada beberapa yang terbeban untuk melihat jiwa-jiwa yang hilang juga kembali kepada Tuhan Yesus. Bagaimana dengan kita? Apakah respon anda hari ini....?


You are the revivalist...!
#SpreadRevival #GreaterMovement

Tuhan Memberkati...!

In His Majestic service,

†_=ShErKaRL KuGaN=_†
TFGM's Daily Devotion
http://sherkarl.blogspot.com

** jika kamu diberkati lewat perkongsian ini, maka jadilah saluran berkat bagi mereka yang lain dengan mengongsikan berkat ini.**

No comments: