Saturday, February 2, 2019

Revival : Yield yourself to the Lord

Sarapan pagi yang lazat dan enak yang disediakan untuk kita semua. Ayuh kita menjamu selera bersama sajian surgawi ini.
🍳 🍳 🍉 🍆 🍇 🍈 🍐 🍑 🍄 🍎 🍏 🍌 🍦 🍧 🍨 🌭 🍟 🍔 🥓 🍱 🍣



Revival : Yield yourself to the Lord



2 Chronicles 30:8  Now do not be stiff-necked, as your fathers [were, but] yield yourselves to the LORD; and enter His sanctuary, which He has sanctified forever, and serve the LORD your God, that the fierceness of His wrath may turn away from you.

2 Tawarikh 30:8 (TB)  Sekarang, janganlah tegar tengkuk seperti nenek moyangmu. Serahkanlah dirimu kepada TUHAN dan datanglah ke tempat kudus yang telah dikuduskan-Nya untuk selama-lamanya, serta beribadahlah kepada TUHAN, Allahmu, supaya murka-Nya yang menyala-nyala undur dari padamu.



Shalom dan salam Revival kepada saudara dan saudari sekalian. Hari yang ke #33. Tahukah anda bahawa kita harus menyerahkan diri kita kepada Tuhan? Tindakan pertobatan dimulai dengan kesedaran bahawa suatu kesalahan telah diperbuat. Oleh kerana itu perlu ada pengampunan, yang harus diiringi dengan tindakan berbalik dari kesalahan yang telah dilakukan itu. Hizkia paham benar bahawa pendahulunya telah melakukan perbuatan yang membangkitkan murka Tuhan atas bangsa itu. Murka yang dapat disurutkan dengan merendahkan diri untuk datang kepada Allah dan memohon pengampunan. Itulah tindakan pendamaian. Oleh kerana itu Hizkia menghimbau rakyat untuk datang kepada Tuhan. Sebagian besar rakyat, yang menyedari maksud Hizkia, memberikan respons positif. Namun ada juga yang tidak menghiraukan himbauan itu. Mungkin kerana mereka sudah tak memiliki iman serta pengharapan kepada Tuhan.

☕ 🍞 Di dalam firman Tuhan ini, Hizkia menekankan empat kebenaran mengenai pertobatan sejati. Iaitu :

🔴 Umat Allah harus kembali kepada-Nya dengan keinginan untuk meninggalkan dosa dan mengakui Dia sebagai Tuhan jikalau mereka ingin mengalami perkenan-Nya.
👉🏼 Ada yang berkata, saya tidak perlu membuang segala kenajisan di dalam hidup saya kerana saya tahu Tuhan menerima saya dan mengasihi saya. Memang benar tapi TUHAN ITU KUDUS...!

🔴 Umat Allah harus kembali kepada-Nya dengan maksud yang tulus untuk menaati perintah-perintah-Nya.
👉🏼 Jika umat Allah tidak meninggalkan cara-cara dunia yang berdosa dan mengejar kemurnian hati dan ketaatan kepada firman-Nya, maka malapetaka dan kebinasaanlah yang kita akan lihat.

🔴  Umat Allah harus kembali kepada-Nya dalam penyerahan, penyembahan, dan pelayanan jikalau mereka harap untuk lolos dari murka-Nya yang menyala-nyala terhadap dosa.
👉🏼 Istilah "serahkan dirimu kepada Tuhan" secara harfiah berarti "berikanlah tangan kepada Tuhan". Tangan diberikan sebagai tanda ketaatan dan kesetiaan mutlak kepada Allah dan jalan-jalan-Nya yang benar.

🔴 Umat Allah harus kembali kepada-Nya di dalam doa yang tak berkeputusan jikalau mereka hendak mengalami kembali kasih karunia dan belas kasihan-Nya.
👉🏼 Pertobatan adalah permulaan pemulihan. Seseorang itu hanya perlu mengakui dosanya, sepertinya ucapan doanya kepada Tuhan. Doa juga merupakan komunikasi dua hala di antara kita dengan Tuhan. Melalui doa kita mendengar Tuhan berbicara kepada kita dan kita meresponi saat Dia berbicara kepada kita.

Saudara dan saudari sekalian, janganlah kita menjadi generasi yang tegar tengkuk. Berbaliklah kepada Tuhan dan beribadahlah kepada-Nya dengan segenap hati kita. Janganlah terikut-ikut kebiasaan moyang kita yang mencari bomoh dan dukun serta kepercayaan animisme. Bagaimana dengan anda? Apakah respon anda hari ini....?


You are the revivalist...!
#SpreadRevival

Tuhan Memberkati...!

In His Majestic service,

†_=ShErKaRL KuGaN=_†
TFGM's Daily Devotion
http://sherkarl.blogspot.com

** jika kamu diberkati lewat perkongsian ini, maka jadilah saluran berkat bagi mereka yang lain dengan mengongsikan berkat ini.**

No comments: