Saturday, January 25, 2020

Revival : Fruits of repentance

Sarapan pagi yang lazat dan enak yang disediakan untuk kita semua. Ayuh kita menjamu selera bersama sajian surgawi ini.
🍳 🍳 🍉 🍆 🍇 🍈 🍐 🍑 🍄 🍎 🍏 🍌 🍦 🍧 🍨 🌭 🍟 🍔 🥓 🍱 🍣


Revival : Fruits of Repentance


Luke 19:8  Meanwhile, Zacchaeus stood before the Lord and said, "I will give half my wealth to the poor, Lord, and if I have cheated people on their taxes, I will give them back four times as much!"

Lukas 19:8 (TB)  Tetapi Zakheus berdiri dan berkata kepada Tuhan: "Tuhan, setengah dari milikku akan kuberikan kepada orang miskin dan sekiranya ada sesuatu yang kuperas dari seseorang akan kukembalikan empat kali lipat."


Shalom dan salam Revival kepada saudara dan saudari sekalian. Hari yang ke #25. Tahukah anda bahawa pertobatan yang sejati memimpin kepada tindakan yang murni? Pengakuan yang sebenarnya akan dosa  akan menghasilkan kebulatan tekad untuk mengubah kehidupan lahiriah kita. Tak seorang pun dapat mengenal Yesus, menerima tawaran keselamatan-Nya, dan pada saat yang sama tinggal di dalam dosa, ketidakjujuran, dan sifat tak mengenal belas kasihan terhadap orang lain. 

☕ 🍞 Zakheus mengalami perubahan saat dia bertobat dan pertobatan itu memimpin tindakan iman yang sejati iaitu dia memberikan kepada orang miskin dan segala  sesuatu yang diperas dari seseorang akan dikembalikan empat kali lipat. Hal ini terjadi kerana penyesalan yang terjadi di dalam hatinya apabila melihat karya anugerah Tuhan Yesus. Pertemuan dengan Yesus membuat ia sadar bahwa hidupnya perlu diubah. Sebagai respons dari penyambutan Yesus atas dirinya, ia memberikan setengah dari hartanya untuk dikembalikan pada orang miskin dan ganti rugi empat kali lipat pada orang-orang yang telah diperasnya. Itulah bukti pertobatan nya! Terkadang kita mengatakan bahawa kita sudah bertobat, namun tidak ada perubahan yang nyata di dalam hidup kita. Masih berzina, curang, mabuk, berjudi, melakukan hal-hal yang tidak menyenangkan hati Tuhan Yesus. Walaupun Zakheus dulu seorang pendosa, tidak berarti bahawa sekarang ia sama busuknya dengan keadaannya yang sebelumnya. Walaupun orang-orang mengetahui bahawa kehidupan masa lalunya teruk, Kristus dapat mengetahui bahawa tabiatnya yang sekarang baik. Allah memberikan ruang untuk pertobatan, sehingga kita juga harus berbuat demikian. Kesaksian yang Zakheus perlihatkan secara terbuka adalah bahawa, walaupun dulunya ia seorang pendosa, ia kini menyesal dan benar-benar bertobat. Ia tidak berharap untuk mendapat pembenaran melalui perbuatannya layaknya orang Farisi yang selalu menyombongkan apa yang telah ia lakukan. Sebaliknya, melalui pekerjaan-pekerjaan baik, dengan anugerah Allah, ia akan membuktikan ketulusan iman dan pertobatannya.

Apa yang terjadi di dalam kehidupan Zakheus haruslahnkita contohi dan lakukannya. Saat dia menemukan kasih karunia dan anugerah Tuhan Yesus di dlam hidupnya, ia menggerakkannya untuk langsung bertobat dan berubah. Dan perubahan itu dinyatakan melalui tindakannya yang memulang empat kali lipat kepada orang miskin. Keinginan Zakheus untuk melihat Tuhan Yesus sehingga dia sanggup panjat pokok kerana dia pendek, telah menjadi satu pertemuan yang indah di dalam hidupnya. Bagaimana dengan anda? Adakah kerinduan di dalam hati kita seperti Zakheus ini? Sudahkah hidup kita diubah oleh anugerah-Nya? Atau kita masih seperti yang dulu? Apakah respon anda hari ini...?

You are the revivalist...! 
#SpreadRevival #GreaterMovement 

Tuhan Memberkati...!

In His Majestic service,

†_=ShErKaRL KuGaN=_†
TFGM's Daily Devotion 
http://sherkarl.blogspot.com

** jika kamu diberkati lewat perkongsian ini, maka jadilah saluran berkat bagi mereka yang lain dengan mengongsikan berkat ini.**

No comments: