Saturday, January 4, 2020

Revival : Internal Matter is important

Sarapan pagi yang lazat dan enak yang disediakan untuk kita semua. Ayuh kita menjamu selera bersama sajian surgawi ini.
🍳 🍳 🍉 🍆 🍇 🍈 🍐 🍑 🍄 🍎 🍏 🍌 🍦 🍧 🍨 🌭 🍟 🍔 🥓 🍱 🍣


Revival : Internal Matter is important

Luke 11:39 (UKJV)  And the Lord said unto him, Now do all of you Pharisees make clean the outside of the cup and the platter; but your inward part is full of ravening and wickedness.

Lukas 11:39 (TB)  Tetapi Tuhan berkata kepadanya: "Kamu orang-orang Farisi, kamu membersihkan bagian luar dari cawan dan pinggan, tetapi bagian dalammu penuh rampasan dan kejahatan.


Shalom dan salam Revival kepada saudara dan saudari sekalian. Hari yang ke #4. Tahukah anda bahawa kebersihan dan kesucian hati kita adalah sangat penting daripada segala sesuatu perhiasan luaran kita? Terkadang kita sama seperti orang Farisi bila hanya mengutamakan tradisi yang mementingkan hal-hal luar, tetapi tidak memelihara sumber segala tindakan kita iaitu hati. Juga apabila hukum dan peraturan kita laksanakan seumpama robot tanpa semangat keadilan dan kasih di dalamnya. Orang yang hidup demikian di mata Yesus sebenarnya tidak hidup tetapi mati. Tradisi, peraturan, ibadah, kesalehan yang berorientasi ke diri sendiri bukan ke Allah dan sesama, adalah seperti kubur berkapur yang isinya bangkai belaka!

☕ 🍞 Perbuatan memang harus bersih, tetapi hati yang melahirkan perbuatan itu harus bersih juga. Dari luar, orang Farisi memang kelihatan baik, saleh dan terpuji, tetapi Yesus membukakan isi hati mereka yang sebenarnya iaitu penuh "rampasan dan kejahatan". Bahaya mengutamakan perbuatan lebih daripada hati kerap terjadi pada kita. Keinginan untuk dipandang sebagai orang baik membuat kita menjaga sikap sebaik mungkin di depan orang lain. Tetapi bagaimana bila tidak ada orang lain di sekitar kita? Adakah kita tetap bersikap baik kerana keinginan menaati Allah? Yesus mengajar kita bahawa apabila hati kita bersih maka motivasi dan sikap kita pun akan murni, perbuatan yang lahir pun bersih. Jika kita hanya memperhatikan apa yang tampak dari luar maka kesombongan akan muncul dari hati kita. Kecaman Yesus begitu keras sekali. Dia menyebut orang Farisi dan ahli Taurat celaka. Apa kritik Yesus kepada orang Farisi? Mereka hanya peduli dengan hal yang kelihatan dari luar, padahal di dalamnya penuh dengan kerosakan moral. Tampilan saleh mereka adalah agar dipuji orang. Umat tertipu oleh kerana itu. Kesombongan dan kemunafikan mereka adalah dosa di dalam diri yang tidak terlihat orang lain, sama seperti kuburan yang tak terlihat isinya.

Apa yang dapat kita pelajari dari bagian ini? Pesan apa yang dapat menjadi perenungan kita? Hal ini menjadi peringatan bagi kita orang percaya, dalam kehidupan kerohanian kita ini Tuhan tidak senang dengan kepura-puraan dan kemunafikan. Tuhan menginginkan kita menjadi manusia rohani yang berkenan kepada Allah Bapa, dan juga mengasihi sesama dengan murni. Bagaimana dengan anda..? Bagaimana keadaan hati kita? Atau kita cuma pentingkan perhiasan luaran kita sahaja nampak begitu megah sekali? Apakah respon anda hari ini...?

You are the revivalist...! 
#SpreadRevival #GreaterMovement 

Tuhan Memberkati...!

In His Majestic service,

†_=ShErKaRL KuGaN=_†
TFGM's Daily Devotion 
http://sherkarl.blogspot.com

** jika kamu diberkati lewat perkongsian ini, maka jadilah saluran berkat bagi mereka yang lain dengan mengongsikan berkat ini.**

No comments: