Saturday, January 18, 2020

Revival : Never forget to give thanks

Sarapan pagi yang lazat dan enak yang disediakan untuk kita semua. Ayuh kita menjamu selera bersama sajian surgawi ini.
🍳 🍳 🍉 🍆 🍇 🍈 🍐 🍑 🍄 🍎 🍏 🍌 🍦 🍧 🍨 🌭 🍟 🍔 🥓 🍱 🍣


Revival : Never forget to give thanks


Luke 17:17-18  Jesus asked, "Didn't I heal ten men? Where are the other nine?
Has no one returned to give glory to God except this foreigner? "

Lukas 17:17-18 (TB)  Lalu Yesus berkata: "Bukankah kesepuluh orang tadi semuanya telah menjadi tahir? Di manakah yang sembilan orang itu?
Tidak adakah di antara mereka yang kembali untuk memuliakan Allah selain dari pada orang asing ini?"

Shalom dan salam Revival kepada saudara dan saudari sekalian. Hari yang ke #18. Tahukah anda bahawa kita terkadang lupa mau bersyukur kepada Tuhan aras pertolongan-Nya? Jika kita mengalami masalah dan penderitaan, seberapa sering kita mencari dan berteriak pada Tuhan? Pasti tidak terkira. Tetapi jika kita mengalami kesembuhan dan sukacita, apalagi yang menurut kita tidak seberapa, apakah kita masih bersyukur pada Tuhan? Kemungkinan besar, banyak orang akan lupa untuk mengucap syukur

☕ 🍞 Mengucapkan `terima kasih' ketika orang lain memberikan sesuatu pada kita, merupakan pelajaran etika yang pertama-tama diberikan orang tua pada kita. Berterima kasih memang menjadi etika umum yang berlaku di mana saja. Itulah pelajaran penting yang Yesus ingin ajarkan melalui petikan Firman Tuhan ini, iaitu berterima kasih atau mengucap syukur. Penyakit kusta pada zaman itu dianggap sebagai penyakit najis dan membuat orang yang mengidapnya disingkirkan daripada komunitinya. Tidak mudah untuk sembuh dari kusta. Orang yang sudah merasa sembuh pun, tidak dengan mudah kembali pada komunitinya. Harus ada pembuktian dan pengesahan dulu dari imam. Oleh karena itu, orang yang sembuh dari kusta akan sangat bersyukur, sebab dapat kembali menjalani kehidupan yang normal bersama-sama orang lain. Di dalam petikan firman Tuhan ini, 10 orang yang menerima kesembuhan tetapi hanya 1 sahaja yang kembali dan bersyukur kepada Tuhan Yesus. Tidak heran bila Yesus marah! Kesembuhan mereka tidak menyentuh hati mereka, tidak membuat mereka mengenali Yesus sebagai Mesias yang menyelamatkan. Mereka menerima anugerah Allah tetapi tidak merespons dengan iman dan ucapan syukur. Berbeza dengan seorang yang kembali. Ia menyadari bahawa kesembuhan itu datang dari Allah, melalui Yesus. Oleh kerana itu, ia bukan hanya mematuhi perintah Yesus untuk menemui imam, tetapi juga kembali pada Yesus setelah sembuh.

Berterima kasih atau bersyukur, memuji, dan menyembah Allah memang seharusnya menjadi respons kita, orang-orang yang telah menerima kasih karunia Allah. Namun, adakah syukur, pujian, dan penyembahan kepada Allah mengisi hati kita tiap-tiap hari? Dalam setiap pergumulan, tangan Tuhan yang baik itu bekerja dengan sempurna. Maka arahkanlah hati kita untuk melihat hal tersebut. Jika ada seribu teriakan tertuju meminta Tuhan bekerja, seharusnya seribu ucapan syukur pula terlontar dari lubuk hati kita.  Bagaimana dengan anda? Apakah respon anda hari ini?

You are the revivalist...! 
#SpreadRevival #GreaterMovement 

Tuhan Memberkati...!

In His Majestic service,

†_=ShErKaRL KuGaN=_†
TFGM's Daily Devotion 
http://sherkarl.blogspot.com

** jika kamu diberkati lewat perkongsian ini, maka jadilah saluran berkat bagi mereka yang lain dengan mengongsikan berkat ini.**

No comments: