Friday, January 24, 2020

Revival : Never Procrastinate

Sarapan pagi yang lazat dan enak yang disediakan untuk kita semua. Ayuh kita menjamu selera bersama sajian surgawi ini.
🍳 🍳 🍉 🍆 🍇 🍈 🍐 🍑 🍄 🍎 🍏 🍌 🍦 🍧 🍨 🌭 🍟 🍔 🥓 🍱 🍣


Revival : Never procrastinate


Luke 19:4  So he ran ahead and climbed a sycamore-fig tree beside the road, for Jesus was going to pass that way.

Lukas 19:4 (TB)  Maka berlarilah ia mendahului orang banyak, lalu memanjat pohon ara untuk melihat Yesus, yang akan lewat di situ.


Shalom dan salam Revival kepada saudara dan saudari sekalian. Hari yang ke #24. Tahukah anda bahawa tidak bagus bagi kita untuk melambat-lambatkan untuk bertobat? A sycamore was an instrument for Zacchaeus to SEEK HIM MORE! Revival is about  God coming into your life and your household. Ada satu gerakan yang terjadi di dalam hati Zakheus untuk melihat siapa Yesus sehinggakan dia tidak pedulikan sesiapa yang ada di sekelilingnya pada masa itu dan terus memanjat sepohon pokok untuk melihat Yesus. Zakheus, seorang pemungut cukai, mencari nafkah dengan mengumpulkan pajak lebih banyak daripada yang seharusnya ia peroleh dari rakyat. Oleh kerana hal ini, para pemungut cukai dipandang rendah oleh masyarakat. Perhatian Yesus terhadap Zakheus memperingatkan kita untuk membawa Injil kepada orang yang ditolak masyarakat, kerana semua orang sedang terhilang dan memerlukan keselamatan.

☕ 🍞 Kesungguhan Zakheus membuahkan pertobatan. Ketidaksukaan masyarakat Yahudi atas Zakheus terletak pada pekerjaannya sebagai kepala pemungut cukai/petugas pajak. Bagi masyarakat Yahudi, pemungut cukai adalah orang paling berdosa bagi Allah. Mereka suka memeras bangsanya sendiri. Mereka tidak pantas mendapat pengampunan dan keselamatan Allah. Tidak heran ketika Yesus mengatakan akan bertamu dan menginap di rumah Zakheus, secara spontan masyarakat Yahudi mencemooh Zakheus dan Yesus. Namun, melihat respons Zakheus, dapat dipastikan bahawa Roh Kudus sudah bekerja terlebih dahulu pada diri Zakheus. Itu sebabnya, ketika Yesus memanggil Zakheus dan menyatakan keharusan dan keinginan-Nya menumpang di rumahnya, Zakheus segera menerima dengan sukacita. Bahkan, Zakheus segera menyatakan tekadnya untuk memperbaiki apa yang salah yang telah diperbuatnya, khususnya dalam kaitan dengan pekerjaan cukainya. Inikah yang disebut pertobatan sejati?

Pertobatan sejati adalah respons positif iman terhadap anugerah keselamatan Allah di dalam Yesus! Dapatkah Anda menunjukkan bukti pertobatan sejati Anda? Sudahkah kita seperti Zakheus, yang meresponi  anugerah yang diterimanya dengan penuh sukacita dan pertobatan hidup yang nyata? Sudahkah kita mewujudkan rasa sukacita kita dalam sebuah tindakan nyata yang konkret? Apakah kita telah mengalami perubahan hidup yang nyata dan merubah sikap kita terhadap orang-orang yang pernah kita perlakukan dengan tidak baik? Bagaimana dengan anda...? Apakah respon anda hari ini....?

You are the revivalist...! 
#SpreadRevival #GreaterMovement 

Tuhan Memberkati...!

In His Majestic service,

†_=ShErKaRL KuGaN=_†
TFGM's Daily Devotion 
http://sherkarl.blogspot.com

** jika kamu diberkati lewat perkongsian ini, maka jadilah saluran berkat bagi mereka yang lain dengan mengongsikan berkat ini.**

No comments: