Wednesday, January 8, 2020

Revival : A responsible servant

Sarapan pagi yang lazat dan enak yang disediakan untuk kita semua. Ayuh kita menjamu selera bersama sajian surgawi ini.
🍳 🍳 🍉 🍆 🍇 🍈 🍐 🍑 🍄 🍎 🍏 🍌 🍦 🍧 🍨 🌭 🍟 🍔 🥓 🍱 🍣


Revival : A responsible servant


Luke 12:47-48  And that servant who knew his master’s will, and did not prepare himself or do according to his will, shall be beaten with many stripes.
But he who did not know, yet committed things deserving of stripes, shall be beaten with few. For everyone to whom much is given, from him much will be required; and to whom much has been committed, of him they will ask the more.

Lukas 12:47-48 (TB)  Adapun hamba yang tahu akan kehendak tuannya, tetapi yang tidak mengadakan persiapan atau tidak melakukan apa yang dikehendaki tuannya, ia akan menerima banyak pukulan.
Tetapi barangsiapa tidak tahu akan kehendak tuannya dan melakukan apa yang harus mendatangkan pukulan, ia akan menerima sedikit pukulan. Setiap orang yang kepadanya banyak diberi, dari padanya akan banyak dituntut, dan kepada siapa yang banyak dipercayakan, dari padanya akan lebih banyak lagi dituntut.


Shalom dan salam Revival kepada saudara dan saudari sekalian. Hari yang ke #8. Tahukah anda bahawa kepada setiap kita diberikan satu tanggungjawab yang cukup besar? Persoalannya adalah apakah yang sedang kita lakukan dengan tanggungjawab itu? Yesus memakai perumpamaan ini untuk menggambarkan cara hidup yang mungkin bagi para murid-Nya mengingat ketidakhadiran-Nya dan janji kedatangan-Nya. Mereka dapat bersikap acuh tak acuh dan berpikiran duniawi, percaya bahawa Tuhan akan menangguhkan kedatangan-Nya, tidak lagi melawan dosa dan meninggalkan jalan kesetiaan, mereka akan menerima hukuman Allah dan mewarisi kehinaan yang kekal dan kebinasaan pada saat kedatangan-Nya

☕ 🍞 Yesus mengingatkan para murid-Nya untuk berjaga-jaga setiap waktu kerana kedatangan hari Tuhan tidak dapat diketahui. Sungguh celakalah jika saat Dia datang, anak-anak Tuhan hidup dalam dosa! Sebaliknya mereka yang didapati berjaga-jaga, mendapatkan penghargaan dari Tuhan sendiri. Dalam dunia yang tipis kesetiaannya dan rasa tanggungjawab yang kian hari kian lenyap, seharusnya anak-anak Tuhan menjadi saksi bahawa kesetiaan dan rasa tanggungjawab masih ada. Orang Kristian harus dapat dipercaya! Seorang hamba adalah seorang yang selalu siap sedia melayani tuannya. Kesiapan itu ditunjukkan dengan berjaga-jaga, bahkan pada waktu-waktu yang tidak mudah. Kita harus menjadi seorang hamba yang dapat diandalkan dan bukanlah sekadar dapat disuruh-suruh, tetap siap mengerjakan tugas dengan sungguh-sungguh dan bertanggungjawab. Maka, tuan rumah berani mempercayakan rumah dan hartanya di bawah pengawasan sang hamba. Hamba yang baik bukan hanya saat dilihat tuannya ia berperilaku baik, tetapi juga pada waktu sang tuan tidak melihat.

Apakah kita adalah anak Tuhan yang setia dan siap sedia melayani Dia? Setia pada perkara kecil, Tuhan akan berikan kepercayaan yang lebih besar! Jangan lupa, Tuhan menyebut kita berbahagia. Jangan sampai kita menyelewengkan karunia yang saat ini dipercayakan kepada kita untuk kepentingan sesaat, sebab kelak kita harus mempertanggungjawabkannya ke hadapan Tuhan. Jadilah seorang hamba yang penuh tanggungjawab dan berdedikasi. Jadilah seorang hamba yang taat dan setia kepada Tuhan Yesus. Bagaimana dengan anda...? Apakah respon anda hari ini..?

You are the revivalist...! 
#SpreadRevival #GreaterMovement 

Tuhan Memberkati...!

In His Majestic service,

†_=ShErKaRL KuGaN=_†
TFGM's Daily Devotion 
http://sherkarl.blogspot.com

** jika kamu diberkati lewat perkongsian ini, maka jadilah saluran berkat bagi mereka yang lain dengan mengongsikan berkat ini.**

No comments: