Tuesday, March 3, 2020

Revival : The betrayal

Sarapan pagi yang lazat dan enak yang disediakan untuk kita semua. Ayuh kita menjamu selera bersama sajian surgawi ini.
🍳 🍳 🍉 🍆 🍇 🍈 🍐 🍑 🍄 🍎 🍏 🍌 🍦 🍧 🍨 🌭 🍟 🍔 🥓 🍱 🍣


Revival : The betrayal

John 13:21  Now Jesus was deeply troubled, and He exclaimed, "I tell you the truth, one of you will betray Me!"

Yohanes 13:21 (TB)  Setelah Yesus berkata demikian Ia sangat terharu, lalu bersaksi: "Aku berkata kepadamu, sesungguhnya seorang di antara kamu akan menyerahkan Aku."


Shalom dan salam Revival kepada saudara dan saudari sekalian. Hari yang ke #63. Tahukah anda bahawa Tuhan Yesus tahu siapakah yang benar di hadapan-Nya dan siapakah yang akan mengkhianati-Nya? Di sini diceritakan mengenai terbongkarnya rencana Yudas untuk mengkhianati Gurunya. Kristus telah mengetahui semua itu sedari awal, namun kini Ia membeberkan hal itu terlebih dulu kepada murid-murid-Nya yang sama sekali tidak pernah menyangka bahwa Kristus akan dikhianati, apalagi oleh salah satu dari mereka, meskipun Ia telah sering kali berkata demikian.

☕ 🍞 Terkadang di dalam hidup kita, pengkhianatan terjadi bukan daripada orang yang jauh dan yang tidak kenal. Selalunya terjadi daripada orang yang terdekat kepada kita. Pengkhianatan yang terjadi kepada Yesus bukanlah daripada orang luar tetapi daripada salah satu murid-Nya. Yesus yang milih pribadi ini dan pribadi inilah juga yang mengkhianati Yesus. Terkadang kita setelah mengecapi dan merasakan kasih anugerah-Nya, kita jugalah yang tergamak nak mengkhianati Yesus. Ramai yang sanggup mengkhianati Yesus dengan menerima wang ringgit, pangkat serta status yang ditawarkan oleh mana-mana pihak. Ada yang sanggup menyangkal dan mengkhianati serta murtad oleh kerana harta kekayaan dan wang yang ditawarkan. Kita terkadang sepertinya menikam belakang Tuhan Yesus. Yesus mengenali setiap orang yang dipilih oleh-Nya dan Dia tahu siapa yang benar-benar dan sungguh-sungguh mengikuti Dia.

✍🏻 Saya pernah melewati saat-saat dikhianati juga. Saya pasti anda pun pernah dikhianati. Bagaimana kita mengatasinya and move on? Panggilan kita adalah bersikap taat. Kita tidak boleh lupa bahawa ketika Setan bekerja dan mengatur tipu muslihatnya, Allah turut bekerja melalui kuasa Roh-Nya dan juga melalui ketaatan kita. Penderitaan, kesusahan, beban pelayanan, dan juga sukacita dan penghiburan, semuanya kita tanggung bukan kerana pasrah begitu saja kepada nasib yang tak terduga, melainkan kerana kita memilih untuk taat kepada kehendak-NYA. Jikalau iman saya tidak kuat saat dikhianati dulu, kemungkinan besar saya sudah bertindak  dan membalas dendam. Oleh kerana sungguh besar anugerah-Nya, saya terus bangkit dan maju. Bagaimana dengan anda...? Apakah respon anda hari ini...?

You are the revivalist...! 
#SpreadRevival #GreaterMovement 

Tuhan Memberkati...!

In His Majestic service,

†_=ShErKaRL KuGaN=_†
TFGM's Daily Devotion 
http://sherkarl.blogspot.com

** Selain daripada membaca renungan ini, saya menyarankan agar anda juga mengaji, merenungkan serta menggali lebih dalam Firman Tuhan. Jika kamu diberkati lewat perkongsian ini, maka jadilah saluran berkat bagi mereka yang lain dengan mengongsikan berkat ini.**

No comments: