Monday, March 23, 2020

Revival : Every believer a disciple

Sarapan pagi yang lazat dan enak yang disediakan untuk kita semua. Ayuh kita menjamu selera bersama sajian surgawi ini.
🍳 🍳 🍉 🍆 🍇 🍈 🍐 🍑 🍄 🍎 🍏 🍌 🍦 🍧 🍨 🌭 🍟 🍔 🥓 🍱 🍣


Revival : Every believer a disciple

Acts of the Apostles 2:42  And they continued steadfastly in the apostles’ doctrine and fellowship, in the breaking of bread, and in prayers.

Kisah Para Rasul 2:42 (TB)  Mereka bertekun dalam pengajaran rasul-rasul dan dalam persekutuan. Dan mereka selalu berkumpul untuk memecahkan roti dan berdoa.

Shalom dan salam Revival kepada saudara dan saudari sekalian. Hari yang ke #83. Tahukah anda bahawa setiap orang percaya harus menjadi seorang murid yang tekun? Kita sering kali berbicara tentang jemaat mula-mula, dan memakainya sebagai patokan, serta merujuk pada sejarahnya. Dalam ayat-ayat ini kita mendapati sejarah jemaat mula-mula yang sebenarnya, atau jemaat itu pada hari-hari pertamanya, dalam keadaannya pada waktu ia benar-benar masih kecil, tetapi, seperti pada masa kecil, dalam keadaannya yang paling murni. Ada dua bahagian yang kita lihat hari ini.

1. Mereka bertekun dalam pengajaran rasul-rasul dan dalam persekutuan.
🔥 Bertekun di dalam pengajaran para rasul. Maksudnya para jemaat mulai memberikan diri mereka untuk terus mendalami pengajaran para rasul. Mempelajari Injil dan memahami isi Injil yang para rasul sampaikan. Mereka tekun dan setia mengikuti pemberitaan firman. Mereka bertekun dalam pengajaran rasul-rasul, dan tidak pernah mengingkari atau meninggalkannya. Atau, seperti yang bisa dibaca, mereka bertekun dalam ajaran atau perintah rasul-rasul. Dengan baptisan mereka dimuridkan untuk diajar, dan mereka bersedia diajar.

2. Dan mereka selalu berkumpul untuk memecahkan roti dan berdoa.
🔥 Bertekun dalam persekutuan dan doa jadi ciri utama kedua gereja awal
 Mereka tidak menjadikan kehidupan iman dan ibadah sebagai urusan pribadi, melainkan kesukaan perayaan sebagai umat. Mereka bertekun dalam doa sebab di dalam doa kenyataan kasih dan keajaiban anu-gerah Allah menyala-nyala. Janji Yesus, "di mana dua-tiga orang berkumpul/berdoa dalam nama-Ku, di situ Aku hadir," terealisasi dahsyat.

Jadi, pada zaman sekarang kita harus kembali kepada dasar dasar gereja awal di mana kita harus bersekutu bersama dan mempelajari Firman Tuhan dan bersatu di dalam doa. Bagaimana denga anda? Adakah anda bertekun dalam mempelajari Firman Tuhan dan bersekutu di dalam doa bersama orang-orang percaya? Apakah respon anda hari ini...?

You are the revivalist...! 
#SpreadRevival #GreaterMovement 

Tuhan Memberkati...!

In His Majestic service,

†_=ShErKaRL KuGaN=_†
TFGM's Daily Devotion 
http://sherkarl.blogspot.com

** Selain daripada membaca renungan ini, saya menyarankan agar anda juga mengaji, merenungkan serta menggali lebih dalam Firman Tuhan. Jika kamu diberkati lewat perkongsian ini, maka jadilah saluran berkat bagi mereka yang lain dengan mengongsikan berkat ini.**

No comments: