Monday, March 30, 2020

Revival : Every Opportunity is precious

Sarapan pagi yang lazat dan enak yang disediakan untuk kita semua. Ayuh kita menjamu selera bersama sajian surgawi ini.
🍳 🍳 🍉 🍆 🍇 🍈 🍐 🍑 🍄 🍎 🍏 🍌 🍦 🍧 🍨 🌭 🍟 🍔 🥓 🍱 🍣


Revival : Every Opportunity is precious


Acts 8:31 The man replied, "How can I, unless someone instructs me? " And he urged Philip to come up into the carriage and sit with him.

Kisah Para Rasul 8:31 (TB) Jawabnya: "Bagaimanakah aku dapat mengerti, kalau tidak ada yang membimbing aku?" Lalu ia meminta Filipus naik dan duduk di sampingnya.

Shalom dan salam Revival kepada saudara dan saudari sekalian. Hari yang ke #90. Tahukah anda bahawa setiap kesempatan yang Tuhan berikan kepada kita adalah sangat berharga? Apa yang kita lakukan jika ada bagian Kitab Suci yang kita baca tidak kita mengerti? Sebagian orang berusaha mencari orang atau pun buku yang dapat memberi penjelasan; namun sebagian orang mungkin tidak mengusahakan apa-apa. Filipus diutus Roh untuk mendekati kereta seorang sida-sida yang ketika itu sedang membaca kitab nabi Yesaya dan tidak mengerti. Sida-sida itu sedar bahawa dirinya perlu pembimbing agar mengerti. Atas bimbingan Filipus, sida-sida itu mengerti nats yang dibacanya dan mendengar berita Injil. Bukalah hati dan pikiran kita untuk menerima bimbingan Roh Kudus ketika kita membaca Kitab Suci.

☕ 🍞 Pertemuan di antara Filipus dan sida-sida ini telah direncanakan oleh Tuhan. Filipus tidak membazirkan kesempatan yang dia dapat untuk terus menjelaskan Kitab Nabi Yesaya itu kepadanya. Setiap kesempatan yang kita peroleh daripada Tuhan haruslah digunakan dengan sewajarnya bukan hanya untuk diri kita sahaja, bahkan juga untuk melayani serta memberitakan Injil kepada orang lain. Sida-sida yang telah dibimbing Filipus menjadi percaya dan rindu dibaptis. Kadang-kadang kita menemukan orang yang belum benar-benar mengerti tentang imannya, namun ingin segera dibaptis. Sida-sida ini memiliki hati yang mau diajar. Oleh itu, Filipus menggunakan kesempatan itu untuk mengajar orang itu supaya dia memahami apa yang dia baca dan dalam masa yang sama Filipus memberitakan Injil kepada orang itu.

Saudara dan saudari sekalian, adakah kita menggunakan kesempatan yang sudah diberikan kepada kita untuk melakukan kehendak-NYA? Pergunakanlah kesempatan ini dengan bijak. Pergunakanlah Kesempatan ini dengan sebaik mungkin kerana kita tidak tahu apa yang akan terjadi pada hari esok. Hari ini, carilah kesempatan untuk bersaksi bagi Yesus. Apakah respon anda hari ini...?


You are the revivalist...! 
#SpreadRevival #GreaterMovement 

Tuhan Memberkati...!

In His Majestic service,

†_=ShErKaRL KuGaN=_†
TFGM's Daily Devotion 
http://sherkarl.blogspot.com

** Selain daripada membaca renungan ini, saya menyarankan agar anda juga mengaji, merenungkan serta menggali lebih dalam Firman Tuhan. Jika kamu diberkati lewat perkongsian ini, maka jadilah saluran berkat bagi mereka yang lain dengan mengongsikan berkat ini.**

No comments: