Thursday, March 7, 2024

Revival : I could not go

Sajian makanan rohani yang lazat dan enak yang disediakan untuk kita semua. Ayuh kita menjamu selera bersama sajian surgawi ini.
🍳 🍳 🍉 🍆 🍇 🍈 🍐 🍑 🍄 🍎 🍏 🍌 🍦 🍧 🍨 🌭 🍟 🍔 🥓 🍱 🍣



Revival : I could not go 



Numbers 22:18 Then Balaam answered and said to the servants of Balak, "Though Balak were to give me his house full of silver and gold, I could not go beyond the word of the LORD my God, to do less or more.

Bilangan 22:18 (TB) Tetapi Bileam menjawab kepada pegawai-pegawai Balak: "Sekalipun Balak memberikan kepadaku emas dan perak seistana penuh, aku tidak akan sanggup berbuat sesuatu, yang kecil atau yang besar, yang melanggar titah TUHAN, Allahku.



Shalom dan salam Revival kepada saudara dan saudari sekalian. Hari yang ke #67. Tahukah anda bahawa kita harus berketetapan untuk tidak melanggar perintah Tuhan? Acuan Bileam kepada "Tuhan, Allahku" mungkin menunjukkan bahwa penyembahannya kepada banyak dewa juga meliputi Allah Israel. Alkitab melukiskan Bileam sebagai teladan orang yang bermotivasikan uang dan bukan kebenaran.


🍞 ☕ Balak berupaya untuk membuat serangan ini lebih gencar daripada sebelumnya. Besar kemungkinan ia menitipkan wang dua kali lipat lebih banyak ke dalam tangan para utusannya. Tetapi, selain itu, sekarang ia menggoda Bileam dengan kehormatan-kehormatan. Ia memberi umpan bukan hanya untuk memancing ketamakan Bileam, melainkan juga kesombongan dan hasrat dirinya. Betapa kita harus sungguh-sungguh memohon kepada Allah setiap hari untuk mematikan dua anggota tubuh dari manusia lama ini dalam diri kita! Orang-orang yang tahu bagaimana memandang hina kekayaan dan kehormatan duniawi dengan hati yang kudus, akan mendapati usaha itu bukanlah perkara yang sulit, seperti yang dilakukan orang yang sungguh-sungguh menjaga hati nurani yang baik. Lihatlah betapa dengan liciknya Balak mengatur godaan itu. Bileam tampak menolak godaan ini, tetapi sesungguhnya menyerah kepadanya. Keyakinan-keyakinannya akan kebersalahannya memerintahkan dia untuk berpegang pada perintah Allah, dan ia menyatakannya. Tidak ada orang yang dapat mengatakannya dengan lebih baik daripada dia, “Sekalipun Balak memberikan kepadaku emas dan perak seistana penuh, dan itu lebih daripada apa yang dapat dia berikan atau yang dapat aku minta, aku tidak akan sanggup berbuat sesuatu yang melanggar titah TUHAN, Allahku.” Lihatlah betapa dengan hormat ia berbicara tentang Allah. 

👉🏼 Demikianlah juga kita harus berketetapan untuk terus berpegang pada perintah Tuhan. Biar apa pun yang dunia berikan kepada kita, janganlah tergoda dengan perkara duniawi dan menyangkal TUHAN. Allah dalam segala kedaulatan-Nya menguasai hidup Bileam, tokoh petenung pada zaman itu. Kedaulatan Allah bekerja mengatasi bentuk ancaman yang tidak nampak, yang berusaha menghancurkan umat-Nya. Segala bentuk keinginan manusia takluk di dalam kedaulatan Allah, meskipun manusia terus mengupayakannya. Apakah respon kita hari ini...?


You are the revivalist...! 
#SpreadRevival #GreaterMovement 

Tuhan Memberkati...!

In His Majestic service,

†_=ShErKaRL KuGaN=_†
TFGM's Daily Devotion 
http://sherkarl.blogspot.com

** Selain daripada membaca renungan ini, saya menyarankan agar anda juga mengkaji, merenungkan serta menggali lebih dalam Firman Tuhan. Jika kamu diberkati lewat perkongsian ini, maka jadilah saluran berkat bagi mereka yang lain dengan mengongsikan berkat ini.**

No comments: