Friday, March 1, 2024

Revival : Always complaining

Sajian makanan rohani yang lazat dan enak yang disediakan untuk kita semua. Ayuh kita menjamu selera bersama sajian surgawi ini.
🍳 🍳 🍉 🍆 🍇 🍈 🍐 🍑 🍄 🍎 🍏 🍌 🍦 🍧 🍨 🌭 🍟 🍔 🥓 🍱 🍣



Revival : Always complaining 



Numbers 14:2 And all the children of Israel complained against Moses and Aaron, and the whole congregation said to them, "If only we had died in the land of Egypt! Or if only we had died in this wilderness!

Bilangan 14:2 (TB) Bersungut-sungutlah semua orang Israel kepada Musa dan Harun; dan segenap umat itu berkata kepada mereka: "Ah, sekiranya kami mati di tanah Mesir, atau di padang gurun ini!



Shalom dan salam Revival kepada saudara dan saudari sekalian. Hari yang ke #61. Tahukah anda bahawa kita sering kali bersungut-sungut? Dalam perikop ini kita melihat keonaran apa yang telah dibuat oleh para pengintai yang jahat itu dengan laporan mereka yang tidak jujur. Kita dapat menduga bahwa kedua belas orang yang diberi tugas untuk mencari tahu tentang Kanaan ini telah membicarakan laporan mereka di antara mereka sendiri, sebelum mereka menyampaikannya di hadapan umat. Kaleb dan Yosua, sepertinya, telah berupaya sebaik-baiknya untuk membuat yang lain sepikiran dengan mereka.


🍞 ☕ Mereka bersungut-sungut kepada Musa dan Harun, dan melalui keduanya mencela Tuhan. Mereka menengok ke belakang dengan ketidakpuasan yang tidak berdasar. Mereka berharap sekiranya mereka mati saja di Mesir bersama dengan anak-anak sulung yang dibunuh di sana, atau di padang gurun bersama dengan orang-orang yang belum lama ini mati terkena tulah karena kemasukan nafsu rakus. Lihatlah betapa luar biasa gilanya amarah yang tak terkendali, yang membuat orang tidak menyayangkan bahkan apa yang dianggap paling mahal oleh alam, yaitu kehidupan itu sendiri. Tidak pernah waktu selama berbulan-bulan dihabiskan dengan begitu menyenangkan seperti bulan-bulan yang mereka habiskan sejak mereka keluar dari Mesir. Mereka dipenuhi dengan berbagai kehormatan, dikelilingi dengan berbagai perkenanan, dan terus-menerus dihibur dengan satu atau hal lain yang menakjubkan. Mereka lebih berharap untuk mati sebagai penjahat di bawah keadilan Allah daripada hidup sebagai pemenang dalam perkenanan-Nya. Sebagian penafsir membacanya, “Ah, sekiranya kami mati di tanah Mesir, atau di padang gurun ini! Ah, kalau saja kami mati!” Mereka ingin mati, kerana mereka takut mereka akan mati. Mereka tidak memiliki cukup pengertian untuk berpikiran seperti orang-orang malang yang sakit kusta, bahwa daripada mati di tempat, mereka memberanikan diri untuk masuk ke dalam perkemahan musuh, dan jika mereka mematikan kita, kita akan mati.

👉🏼 Menghadapi situasi buruk memang terkadang membuat kita tidak bisa menguasai diri. Kita jadi mengeluh dan marah-marah kepada Tuhan yang memperhadapkan kita pada situasi semacam itu. Padahal dengan begitu kita jadi berdosa kerana sesungguhnya Tuhan tidak pernah merancangkan hal yang buruk bagi kita. Sebenarnya yang kita perlu lakukan adalah berpegang pada janji-Nya dan berharap agar Tuhan menolong kita. Apakah respon kita hari ini...?


You are the revivalist...! 
#SpreadRevival #GreaterMovement 

Tuhan Memberkati...!

In His Majestic service,

†_=ShErKaRL KuGaN=_†
TFGM's Daily Devotion 
http://sherkarl.blogspot.com

** Selain daripada membaca renungan ini, saya menyarankan agar anda juga mengkaji, merenungkan serta menggali lebih dalam Firman Tuhan. Jika kamu diberkati lewat perkongsian ini, maka jadilah saluran berkat bagi mereka yang lain dengan mengongsikan berkat ini.**

No comments: