Tuesday, March 5, 2024

Revival : Not submitted to God

Sajian makanan rohani yang lazat dan enak yang disediakan untuk kita semua. Ayuh kita menjamu selera bersama sajian surgawi ini.
🍳 🍳 🍉 🍆 🍇 🍈 🍐 🍑 🍄 🍎 🍏 🍌 🍦 🍧 🍨 🌭 🍟 🍔 🥓 🍱 🍣



Revival : Not submitted to God 



Numbers 16:13 "Is it a small thing that you have brought us up out of a land flowing with milk and honey, to kill us in the wilderness, that you should keep acting like a prince over us?

Bilangan 16:13 (TB) Belum cukupkah, bahwa engkau memimpin kami keluar dari suatu negeri yang berlimpah-limpah susu dan madunya untuk membiarkan kami mati di padang gurun, sehingga masih juga engkau menjadikan dirimu tuan atas kami?



Shalom dan salam Revival kepada saudara dan saudari sekalian. Hari yang ke #65. Tahukah anda bahawa kita seringkali tidak berpuas hati dengan karya Tuhan dan memberontak terhadap Tuhan? Itulah yang sedang terjadi di dalam petikan Firman Tuhan ini. Pemberontakan Datan dan Abiram disebabkan kecewa terhadap kepemimpinan Musa. Mereka menilai Musa telah menipu mereka, kerana ia tidak membawa mereka ke "negeri yang berlimpah susu dan madu" dan tidak memberikan "ladang dan kebun anggur sebagai milik pusaka" kepada mereka. Musa membawa mereka keluar dari "negeri yang berlimpah susu dan madu" supaya mereka binasa di padang gurun. Jelas ini tidak benar! Bukan Musa yang menyebabkan mereka sengsara di padang gurun. Itu karena dosa mereka sendiri.


🍞 ☕ Mereka mendakwa Musa kerana telah berbuat sangat jahat kepada mereka dengan membawa mereka keluar dari Mesir, dengan menyebutnya secara menyakitkan hati sebagai negeri yang berlimpah-limpah susu dan madunya. Mereka dengan demikian hanya ingin mengolok-olok janji tentang Kanaan belaka. Mereka ini manusia yang tidak tahu berterima kasih! Mereka menggambarkan sebagai kejahatan bagi mereka, apa yang sesungguhnya merupakan perkenanan terbesar yang pernah diberikan kepada umat mana pun! Mereka mendakwa Musa telah membuat rancangan atas kemerdekaan mereka, bahwa ia bermaksud untuk memperbudak mereka, dengan menjadikan dirinya tuan atas mereka. Seorang tuan atas mereka! Bukankah ia seorang bapak yang lemah lembut bagi mereka? Bahkan, hamba yang setia melayani mereka demi kepentingan Tuhan? Dan sekalipun begitu, mereka mengeluh seolah-olah kuk Musa lebih berat daripada kuk Firaun. Dan apakah Musa mengangkat dirinya sendiri sebagai seorang tuan? Sama sekali tidak. Betapa dengan senang hati ia ingin menolak jabatan itu pada mulanya!

👉🏼 Bayangkan apa yang di alami oleh para pemimpin gereja, para pastor yang terus-menerus mendorong kita supaya hidup berkenan di mata Tuhan. Dan seringkali itulah kita pun keras kepala macam bangsa Israel ini dan mulai menuduh yang bukan-bukan serta mendakwa para hamba Tuhan yang Tuhan sendiri telah percayakan ke atas kita. Apakah respon kita hari ini...?


You are the revivalist...! 
#SpreadRevival #GreaterMovement 

Tuhan Memberkati...!

In His Majestic service,

†_=ShErKaRL KuGaN=_†
TFGM's Daily Devotion 
http://sherkarl.blogspot.com

** Selain daripada membaca renungan ini, saya menyarankan agar anda juga mengkaji, merenungkan serta menggali lebih dalam Firman Tuhan. Jika kamu diberkati lewat perkongsian ini, maka jadilah saluran berkat bagi mereka yang lain dengan mengongsikan berkat ini.**

No comments: