Friday, May 6, 2016

Revival: Even in the darkness, the LORD hears your prayers

Sarapan 🍳 ☕ 🍝 🍜 🍞 🍲 🍚 🍘 🍙 🍛 🍖 🍗 🍗 🍱 🍣 🍩 🍪 🍇 🍒 🍓 🍉 🌽 pagi 🌅 ☀ 🌞 yang penuh dengan kasih Tuhan. Ayuh kita menjamu selera bersama sajian surgawi ini.

Revival: Even in the darkness,  the LORD hears your prayers.

Jonah 2:2  And he said: " I cried out to the LORD because of my affliction, And He answered me. " Out of the belly of Sheol I cried, [And] You heard my voice.

Yunus 2:2 (TB)  katanya: "Dalam kesusahanku aku berseru kepada TUHAN, dan Ia menjawab aku, dari tengah-tengah dunia orang mati aku berteriak, dan Kaudengarkan suaraku.

Shalom saudara dan saudari sekalian. Hari yang ke #127. Tahukah anda bahawa Tuhan sanggup menyelamatkan anda biarpun anda berada di dalam kegelapan? Even in the fire, when you cry out to the LORD, He hears. Even in the darkness, when you cry out for salvation, the LORD is mighty to save. Doa Yunus keluar dari hati yang penuh penyesalan. Yunus tidak hanya menunjukkan bahwa kesadaran tentang keberadaan diri yang berdosa membawanya pada kepasrahan dan kesediaan menanggung hukuman, tetapi juga pernyataan bahwa apa yang Tuhan lakukan atas dirinya adalah tindakan yang adil. Tuhan sanggup menyelamatkan anda biarpun anda berada di dalam kegelapan yang penuh dengan dosa. Tuhan melihat hati Yunus yang penuh dengan penyesalan kerana dia cuba lari dari pada panggilan Tuhan, namun oleh kerana Kasih Karunia Tuhan, Tuhan menarik kembali Yunus kepada melalui tragedi ini. GOD is willing and wanting to pour down His Spirit upon everyone of us, He wants us to return back to Him, but is there anyone who is willing to cry out to God? Semua orang boleh bercakap tentang Revival, berkotbah tentang Revival tetapi apalah maksudnya Semua itu jika diri kita sendiri tidak mau berubah dan masih terikat dengan segala hal-hal keduniawian, hawa nafsu, dan dosa-dosa? Kita rindukan kebangkitan rohani, ya betul, saya pun merindukan hal itu terjadi, tetapi saya tidak mau itu sekadar kerinduan yang tidak ada tindakan. Penyesalan akan dosa yang dilakukan oleh Yunus, yang lari daripada melakukan kehendak Tuhan, telah membawa kepada pertobatan dalam hidupnya.

1. The Lord hears...
Mazmur 6:9 (TB)  (6-10) TUHAN telah mendengar permohonanku, TUHAN menerima doaku.

☕🍞 True revival begins with a repented heart. Kebangkitan rohani bermula daripada hati yang hancur dan jiwa yang remuk. Kebangkitan rohani bermula daripada penyesalan akan dosa-dosa yang telah kita lakukan sehingga pemulihan, pembentukan, pembaharuan terjadi di dalam hidup kita. Revival bermula dari doa yang lahir daripada hati yang benar, yang penuh penyesalan akan dosa-dosa, yang terdesak, yang penuh dengan sakit melihat keadaan dan situasi yang sedang terjadi di sekeliling kita. Inilah doa Yunus mohon kelepasan dari kematian dan ucapan syukurnya sesudah itu. Ramai yang hidup tetapi mati. Kerohanian mereka mati. Tubuh yang bernyawa namun seperti mayat. Tidak ada penyesalan akan dosa-dosa yang telah dilakukan. Menolak kebenaran Firman Tuhan yang menegur kita. Lari daripada panggilan Tuhan hanya sekadar mau memuaskan nafsu kedagingan.

Kebangkitan rohani yang terjadi di Bario pada 4hb Oktober 1973 adalah lewat daripada beberapa orang pelajar yang berkumpul untuk berdoa.  Daripada doa itu terjadi pertobatan yang telah membawa kebangkitan rohani yang dahsyat dan luarbiasa. TUHAN telah mendengar permohonan mereka dan TUHAN menerima doa mereka. Dari dalam kesengsaraan kita, kesusahan kita, kesulitan kita, berdoalah dengan segenap hatimu,  Tuhan mendengar dan Tuhan akan menyelamatkan anda. Revival is nothing but heaven coming on earth and reviving our hearts to walk with God on a daily basis causing His Kingdom and reign in our daily life. Kebangkitan rohani membawa pemulihan dan juga penyembuhan di dalam kehidupan kita. Apabila kita dibangkitkan, kita harus juga melewati pembaharuan, pemulihan, penyembuhan, pelepasan yang daripada Tuhan. Apakah anda yang sudah melewati kebangkitan rohani juga mengizinkan Tuhan untuk bekerja di dalam hidup kita memulihkan kita, mentahirkan kita, menghidupkan kita, menyembuhkan kita? Healing must take place in our lives. Apakah respon anda hari ini?

You are the revivalist...!

Tuhan Memberkati...!

In His Majestic service,

†_=ShErKaRL KuGaN=_†
TFGM's Daily Devotion
http://sherkarl.blogspot.com

** jika kamu diberkati lewat perkongsian ini, maka jadilah saluran berkat bagi mereka yang lain dengan mengongsikan berkat ini.**

No comments: