Sunday, May 8, 2016

Revival: God’s love for you

Sarapan 🍳 ☕ 🍝 🍜 🍞 🍲 🍚 🍘 🍙 🍛 🍖 🍗 🍗 🍱 🍣 🍩 🍪 🍇 🍒 🍓 🍉 🌽 pagi 🌅 ☀ 🌞 yang penuh dengan kasih Tuhan kepada kita semua. Ayuh kita menjamu selera bersama sajian surgawi ini.

Revival: God’s love for you

Jonah 4:9-11  Then God said to Jonah, " [Is it] right for you to be angry about the plant? " And he said, " [It is] right for me to be angry, even to death! "
But the LORD said, "You have had pity on the plant for which you have not labored, nor made it grow, which came up in a night and perished in a night.
And should I not pity Nineveh, that great city, in which are more than one hundred and twenty thousand persons who cannot discern between their right hand and their left-and much livestock? "

Yunus 4:9-11 (TB)  Tetapi berfirmanlah Allah kepada Yunus: "Layakkah engkau marah karena pohon jarak itu?" Jawabnya: "Selayaknyalah aku marah sampai mati."
Lalu Allah berfirman: "Engkau sayang kepada pohon jarak itu, yang untuknya sedikit pun engkau tidak berjerih payah dan yang tidak engkau tumbuhkan, yang tumbuh dalam satu malam dan binasa dalam satu malam pula.
Bagaimana tidak Aku akan sayang kepada Niniwe, kota yang besar itu, yang berpenduduk lebih dari seratus dua puluh ribu orang, yang semuanya tak tahu membedakan tangan kanan dari tangan kiri, dengan ternaknya yang banyak?"

Shalom saudara dan saudari sekalian. Hari yang ke #129. Tahukah anda bahawa Tuhan mengasihi anda? Revival is about God pouring out His love on us. It's because of Love... His massive love towards us. Yunus di sini marah Kerana Tuhan tidak mencurahkan murka-Nya terhadap orang Nineveh sehingga Tuhan mengajar Yunus tentang kasih melaui pohon jarak itu. Tuhan menegur Yunus apakah dia layak untuk marah. Ada Datu pengajaran yang boleh kita belajar di petikan Firman Tuhan pada hari ini.

1. Because of Love
Yohanes 3:16 (TB)  Karena begitu besar kasih Allah akan dunia ini, sehingga Ia telah mengaruniakan Anak-Nya yang tunggal, supaya setiap orang yang percaya kepada-Nya tidak binasa, melainkan beroleh hidup yang kekal.

☕🍞 Adakalanya kita pun seperti Yunus ini. Kita merasa begitu marah dengan apa yang sedang terjadi dalam suku bangsa kita sehingga membuat kita marah terhadap segala sesuatu yang sedang terjadi dalam bangsa kita. Kita marah kenapa Tuhan tidak melakukan apa-apa. Kita marah kenapa mereka masih mau hidup di dalam dosa-dosa dan kegelapan. Kita marah itu dan ini. Tetapi apakah kita pernah mengambil sesaat untuk melihat dari sudut pandangan Tuhan Yesus? Saya harap bukan saya seorang sahaja yang macam itu. Ya saudara dan saudari sekalian, kasih Tuhan, hanya kasih Tuhan yang dapat mengubah dunia ini, supaya dunia ini merasakan kasih Tuhan yang mengubah, yang memperbaharui, yang memulihkan, yang membangkitkan. Tidak ada apapun yang lebih besar daripada kasih Tuhan. Tidak ada apapun yang Lebih Besar daripada kasih Tuhan kepada kita. Kasih Tuhan menerobosi segala halangan dan batasan hanya untuk mencapai kita dan menyelamatkan kita. Kasih-Nya yang begitu besar seperti sungai yang mengalir yang tiada hentinya. Dunia ini dan seluruh alam adalah ciptaan Allah dan kita adalah ciptaan-Nya yang terunggul. Namun, manusia jatuh dalam dosa dan terpisah dari Tuhan. Disebabkan itulah Tuhan sedang menggerakkan Revival ke dalam hati kita sekali lagi supaya kita kembali kepada Tuhan.

Biarpun Tuhan murka terhadap Sodom dan Gomorrah, Tuhan tetap mendengar doa Abraham dan menyelamatkan Lot dan keluarganya, kerana Kasih.  Tuhan masih memberikan kesempatan kepada kita semua supaya kita bertobat dan berbalik kepada TUHAN. Jadi apakah anda layak untuk marah kerana macam-macam hal sedang terjadi di sekeliling anda?  Apakah anda sedang berdoa dan seakan-akan doa anda untuk bangsa anda belum kelihatan dan anda makin marah, sedih, kecewa dengan keadaan rohani yang mundur di generasi ini, bangsa kita dan juga keluarga kita? Tetap berdoalah untuk belas kasihan Tuhan ke atas mereka yang masih dalam kegelapan dan menangkan mereka. Apakah respon anda hari ini?

You are the revivalist...!

Tuhan Memberkati...!

In His Majestic service,

†_=ShErKaRL KuGaN=_†
TFGM's Daily Devotion
http://sherkarl.blogspot.com

** jika kamu diberkati lewat perkongsian ini, maka jadilah saluran berkat bagi mereka yang lain dengan mengongsikan berkat ini.**

No comments: