Wednesday, November 22, 2017

Revival : Be humble and serve

Sarapan 🍳 🍉 🍆 🍇 🍈 🍐 🍑 🍄 🍎 🍏 🍌 🍦 🍧 🍨 🌭 🍟 🍔 🥓 🍱 🍣 pagi 🌅 🌄 yang mengajarkan kita untuk merendahkan diri kita. Ayuh kita menikmati bersama sajian surgawi ini.

Revival : Be humble and serve

Luke 14:11 (NKJV)  For whoever exalts himself will be humbled, and he who humbles himself will be exalted."

Lukas 14:11 (TB)  Sebab barangsiapa meninggikan diri, ia akan direndahkan dan barangsiapa merendahkan diri, ia akan ditinggikan."

Shalom dan salam Revival kepada saudara dan saudari sekalian. Hari yang ke #326. Tahukah anda bahawa di dalam segala sesuatu yang kita lakukan, kita harus merendahkan diri? Ramai yang sekarang, asal ada satu pangkat dan gelaran sudah besar kepalanya. Yesus, Raja di atas segala raja, tetapi Dia menjadi hamba dan melayani semua. Yesus memperingatkan bahwa orang yang meninggikan dirinya dalam kehidupan ini akan dipermalukan di dalam Kerajaan Sorga yang akan datang. Tempat kehormatan kita di hadapan Allah jauh lebih penting daripada kehormatan kita di bumi. Kehormatan semacam itu tidak dapat diperoleh dengan menonjolkan diri, sebab hal itu hanya datang melalui kerendahan hati dan sikap menghambakan diri, dan melalui tindakan "mencari hormat yang datang dari Allah yang Esa.

☕ 🍞 Biasanya orang sangat senang menerima penghargaan, kerana itu menunjukkan kemampuan dan kelebihannya. Namun boleh saja penghargaan membuat seseorang menjadi tinggi hati. Humble ourselves before God and serve one another with love and purity in all of our ways. Sorry to say, ramai yang muda muda sekarang, asal ada pangkat dan gelaran, mereka rasanya seperti di awang awangan sudah. Touch me not or else I will make sure you get it. Pernah saya terbaca di satu post Facebook, tentang seseorang itu mempertahankan pelayanan dia atau orang lain rasanya, sehingga dia sanggup kata "kamu tak tau siapa saya, saya akan suruh peguam saya saman kamu..." lebih kurang macam itulah. Bila saya tengok di facebook dia, seorang "hamba" Tuhan pulak. Keegoan menyerlah.

✝️Be humble and serve
😇 Orang masuk ke dalam Kerajaan Allah bukan kerana tingginya status, melainkan hatinya yang benar di hadapan Tuhan. Patut ditanam dalam hati dan pikiran kita betapa bencinya Allah terhadap kesombongan. Kesombongan menyebabkan Allah berpaling dari doa kita serta menahan kehadiran dan kasih karunia-Nya. Meninggikan diri di dalam pikiran kita sendiri atau mencari kehormatan dan penghargaan dari orang lain untuk memuaskan kesombongan kita berarti menutup pintu terhadap pertolongan Allah. Tetapi bagi mereka yang dengan rendah hati menyerah kepada-Nya dan menghampiri-Nya, Allah memberikan kasih karunia, kemurahan, dan pertolongan-Nya di dalam setiap situasi kehidupan.

Mengasihi, mengasihi lebih sungguh. Melayani, melayani lebih sungguh. Kenapa? Kerana Tuhan Yesus terlebih dulu mengasihi dan melayani kepada kita. Oleh itu marilah kita mencontohi Yesus Kristus. Rendahkan hati kita di hadapan Tuhan dan melayani sesama manusia.  Rendahkanlah dirimu di hadapan Tuhan, dan Ia akan meninggikan kamu. Apakah respon anda hari ini....?

You are the revivalist...!
#SpreadRevival

Tuhan Memberkati...!

In His Majestic service,

†_=ShErKaRL KuGaN=_†
TFGM's Daily Devotion
http://sherkarl.blogspot.com

** jika kamu diberkati lewat perkongsian ini, maka jadilah saluran berkat bagi mereka yang lain dengan mengongsikan berkat ini.**

No comments: