Wednesday, November 29, 2017

Revival : A sycamore tree

Sarapan 🍳 🍉 🍆 🍇 🍈 🍐 🍑 🍄 🍎 🍏 🍌 🍦 🍧 🍨 🌭 🍟 🍔 🥓 🍱 🍣 pagi 🌅 🌄 yang menggerakkan kita untuk bersungguh-sungguh mencari Tuhan. Ayuh kita menjamu selera bersama sajian surgawi ini.

Revival : A sycamore tree

Luke 19:3-4 (NKJV)
3 And he sought to see who Jesus was, but could not because of the crowd, for he was of short stature.
4 So he ran ahead and climbed up into a sycamore tree to see Him, for He was going to pass that way.

Lukas 19:3-4 (TB)
3 Ia berusaha untuk melihat orang apakah Yesus itu, tetapi ia tidak berhasil karena orang banyak, sebab badannya pendek.
4 Maka berlarilah ia mendahului orang banyak, lalu memanjat pohon ara untuk melihat Yesus, yang akan lewat di situ.

Shalom dan salam Revival kepada saudara dan saudari sekalian. Hari yang ke #333. Tahukah anda bahawa jika kita mencari wajah Tuhan, kita harus bersungguh-sungguh? A sycamore tree helps us to SEEK HIM MORE! Zakheus, seorang yang tidak beriman kepada Tuhan Yesus namun pada masa itu ada satu gerakan di dalam hatinya untuk mengenal siapakah itu Yesus Kristus. Zakheus, seorang pemungut cukai, mencari nafkah dengan mengumpulkan pajak lebih banyak daripada yang seharusnya ia peroleh dari rakyat. Oleh kerana hal ini, para pemungut cukai dipandang rendah oleh masyarakat. Perhatian Yesus terhadap Zakheus memperingatkan kita untuk membawa Injil kepada orang yang ditolak masyarakat, kerana semua orang sedang terhilang dan memerlukan keselamatan.

☕ 🍞 Zakheus, Ia mempunyai rasa keingintahuan yang besar untuk melihat Yesus, untuk mengetahui orang seperti apakah Dia, kerana telah mendengar banyak hal yang hebat mengenai diri-Nya. Bukanlah hal yang aneh bagi kita untuk bertemu, jika bisa, dengan orang-orang terkenal yang sering kita dengar kerana kita cenderung berpikir bahawa ada sesuatu yang luar biasa dalam penampilan mereka. Setidaknya setelah itu kita dapat berkata bahwa kita telah melihat orang-orang besar yang seperti ini atau itu. Akan tetapi, mata tidak dipuaskan dengan melihat. Sekarang ini kita harus berusaha melihat Yesus dengan mata iman, untuk melihat siapa Dia sebenarnya. Dengan kudus kita harus mengarahkan diri kita kepada Dia, dan kita akan melihat Yesus.

✝️A sycamore tree
😎 Rupa paras Zakheus yang pendek membuatkan dia untuk memanjat pokok ara untuk melihat Yesus. Terkadang kita pun seperti itu. Bukan disebabkan kita pendek atau apa tetapi memiliki iman yang "pendek" tidak akan membawa keberhasilan di dalam kerohanian kita jika kita tidak "memanjat pokok ara" untuk melihat Yesus. Kita sedar akan keadaan kerohanian kita, namun terkadang kita tidak mau melakukan apa-apa. We settled for who we are instead of being who God wants us to be. Disebabkan Zakheus pendek, lalu hal itu mendesak dia ataupun menggerakkan hati dia untuk memanjat pohon ara itu untuk melihat Yesus. Zakheus sedar akan keadaan dia yang pendek namun kependekan itu tidak menghalang dia untuk melihat Tuhan Yesus.

Bagaimana dengan kita? Adakah kita sedang berusaha untuk terus mencari dan melihat wajah Tuhan Yesus ataupun disebabkan kita "pendek" lalu kita tidak mahu mencari Tuhan Yesus? We must SEEK HIM MORE so that our spiritual life be restored and empowered once again. A sycamore tree to SEEK HIM MORE! Apabila Yesus tiba di situ, Dia memandang ke atas lalu berkata kepada Zakheus, "Zakheus, turunlah segera! Hari ini Aku mesti menumpang di rumahmu." Apakah respon anda hari ini...?

You are the revivalist...!
#SpreadRevival

Tuhan Memberkati...!

In His Majestic service,

†_=ShErKaRL KuGaN=_†
TFGM's Daily Devotion
http://sherkarl.blogspot.com

** jika kamu diberkati lewat perkongsian ini, maka jadilah saluran berkat bagi mereka yang lain dengan mengongsikan berkat ini.**

No comments: