Thursday, December 14, 2017

Revival : Jesus cleanse the temple

Sarapan 🍳 🍉 🍆 🍇 🍈 🍐 🍑 🍄 🍎 🍏 🍌 🍦 🍧 🍨 🌭 🍟 🍔 🥓 🍱 🍣 pagi 🌅 🌄 yang mengizinkan Tuhan Yesus melakukan pembersihan di dalam hidup kita. Ayuh kita menikmati bersama sajian surgawi ini.

Revival : Jesus cleanse the temple

John 2:15 (NKJV)  When He had made a whip of cords, He drove them all out of the temple, with the sheep and the oxen, and poured out the changers' money and overturned the tables.

Yohanes 2:15 (TB)  Ia membuat cambuk dari tali lalu mengusir mereka semua dari Bait Suci dengan semua kambing domba dan lembu mereka; uang penukar-penukar dihamburkan-Nya ke tanah dan meja-meja mereka dibalikkan-Nya.

Shalom dan salam Revival kepada saudara dan saudari sekalian. Hari yang ke #348. Tahukah anda bahawa Tuhan sedang menyucikan Bait suci-Nya? Bait Suci sebagai pusat ibadah berubah menjadi pusat jual beli. Mulai dari jual beli ternak sampai penukaran wang. Mereka menjadikan tempat suci itu sebagai sarang penyamun. Sekitar Bait Suci dianggap sebagai tempat yang paling tepat dan paling strategik untuk berniaga. Kegiatan ini tidak saja mengotori tempat ibadah, tetapi mereka juga telah meremehkan kehadiran, kekuasaan bahkan kesucian Allah. Wadah kerohanian umat telah dikotori oleh intrik-intrik perniagaan yang tidak jujur, serakah, dan kepentingan diri sendiri.

☕ 🍞 Tindakan Yesus yang dua kali membersihkan Bait Allah selama tiga tahun pelayanan-Nya menunjukkan betapa pentingnya keadaan rohani seseorang itu. Kristus sangat menginginkan kekudusan dan ketulusan yang saleh di dalam gereja-Nya. Ia mati untuk "menguduskannya... menyucikannya... dan menempatkan jemaat... kudus dan tidak bercela". Ibadah di dalam gereja haruslah dalam roh dan kebenaran. Gereja harus menjadi suatu tempat doa dan persekutuan dengan Allah. Kristus akan menghukum semua orang yang menggunakan gereja, Injil atau Kerajaan-Nya demi keuntungan, kemuliaan atau kemajuan diri pribadi. Kasih yang tulus bagi Allah dan bagi tujuan penebusan-Nya akan menghasilkan "semangat" yang menyala-nyala bagi kebenaran rumah Allah dan Kerajaan-Nya. Keserupaan yang sejati dengan Kristus meliputi sikap tidak bertoleransi terhadap yang tidak benar di dalam gereja.

✝️Jesus cleanse the temple
Either the building or our body, both must be kept holy. Zaman sekarang memang tidak ada yang berjualan di dalam gereja tetapi sebaliknya, di dalam gereja secara rahasia ada yang menonton pornografi melalui handphone 📱, ada yang chat berbaur lucah, ada main game saat firman Tuhan disampaikan, ada yang cuba memecahkanbelahkan jemaat dan macam-macam lagi. Bagaimana dengan diri kita pulak? Tidak tahukah anda bahawa diri kita adalah bait suci Tuhan? Terkadang kita menggunakan kehidupan kita untuk melakukan hal-hal yang tidak berguna dan tidak berkenan di mata Tuhan. Saudara-saudaraku! Kerana Allah sangat baik kepada kita, aku menggesa anda semua supaya mempersembahkan diri sebagai suatu korban yang hidup, yang khas untuk Allah, dan yang menyenangkan hati-Nya. Demikianlah seharusnya kamu beribadat kepada Allah.

Di akhir tahun ini, marilah kita merenungkan 'sudahkah di sepanjang tahun ini, kita menjadikan tubuh kita sebagai bait, tempat Roh Kudus berdiam?' Ingat bahwa Roh Kuduslah pemilik tubuh kita. Maka seharusnya kita memperlakukan tubuh kita sesuai dengan kehendak Pemiliknya! Revival is renewal. Revival is reformation. Revival is about God encountering us every moment of our lives and cleansing us, sanctifying us and purifying us. Apakah respon anda hari ini....?

You are the revivalist...!
#SpreadRevival

Tuhan Memberkati...!

In His Majestic service,

†_=ShErKaRL KuGaN=_†
TFGM's Daily Devotion
http://sherkarl.blogspot.com

** jika kamu diberkati lewat perkongsian ini, maka jadilah saluran berkat bagi mereka yang lain dengan mengongsikan berkat ini.**

No comments: