Wednesday, December 20, 2017

Revival : Looking for Jesus

Sarapan 🍳 🍉 🍆 🍇 🍈 🍐 🍑 🍄 🍎 🍏 🍌 🍦 🍧 🍨 🌭 🍟 🍔 🥓 🍱 🍣 pagi 🌅 🌄 yang menggerakkan kita untuk mencari Tuhan dengan segenap hati kita. Ayuh kita menikmati bersama sajian surgawi ini.

Revival : Looking for Jesus

John 6:24 (NKJV)  when the people therefore saw that Jesus was not there, nor His disciples, they also got into boats and came to Capernaum, seeking Jesus.

Yohanes 6:24 (TB)  Ketika orang banyak melihat, bahwa Yesus tidak ada di situ dan murid-murid-Nya juga tidak, mereka naik ke perahu-perahu itu lalu berangkat ke Kapernaum untuk mencari Yesus.

Shalom dan salam Revival kepada saudara dan saudari sekalian. Hari yang ke #354. Tahukah anda bahawa terkadang kita tidak mencari Tuhan Yesus saat Dia dekat dengan kita? Apakah yang sedang kita cari? Pengenalan akan Tuhan Yesus ataupun tangan-Nya yang memberkati? Saat paskah dan Krismas saja mencari gereja kononnya untuk beribadah; bukan mencari Tuhan tapi mencari gereja. Mencari tangan-Nya di saat kita memerlukan? Apakah tujuan hidup kita dalam mengikuti Tuhan Yesus?

☕ 🍞 Apakah orientasi hidup kita? Banyak orang yang bingung tentang hal tersebut. Hal-hal yang sebenarnya tidak hakiki dalam hidup cenderung ditempatkan sentral. Ini yang disebut disorientasi atau salah tujuan. Akibat yang paling buruk dari disorientasi hidup adalah menjadikan Tuhan alat dari pencapaian hal-hal yang sementara. Di dalam firman ini saya mendapati bahawa orang banyak itu mencari Dia kerana mereka pernah dikenyangkan oleh-Nya. Mereka melihat-Nya sebagai seseorang yang akan memenuhi keperluan hidup mereka dan bukan sebagai sumber hidup itu sendiri! Mereka melakukan dua kesalahan fatal. Pertama, mereka tidak dapat melihat tanda keilahian Tuhan Yesus di balik tindakan mukjizat-Nya. Tanpa pengenalan yang benar akan Tuhan Yesus, tidak mungkin mereka dapat menikmati anugerah Allah di dalam Dia. Yang kedua adalah mereka mencari Tuhan sekadar Seorang yang memuaskan dan memberikan makanan jasmani.

✝️Looking for Jesus
Ada yang beribadah setiap minggu dengan motivasi orang di sekelilingnya tau bahawa dia seorang "Kristian". Ada yang berharap agar berkelimpahan berkat Tuhan terus-menerus. Lainnya lagi, kerana sudah dibaptis, sudah Kristian, dan masih banyak lagi. Motivasi-motivasi tersebut tidak akan menolong Kristian untuk sungguh mengenal siapa Tuhan yang sesungguhnya. Alasan yang benar untuk tetap beribadah kerana setiap Kristian harus bertumbuh dalam pengenalan terhadap kuasa, pekerjaan, dan pimpinan-Nya. Setiap hari menjadi lebih baik. Inilah prinsip pertumbuhan rohani Kristian.

Datang kepada Yesus untuk menolong kita dalam setiap pergumulan adalah benar. Namun perlu dipertanyakan, apakah kita hanya memerlukan Dia sebatas keperluan sementara kita saja? Ingatlah bahawa Yesus sendiri jauh lebih berharga daripada segala berkat. Maka yang lebih penting adalah percayai Dia sebagai Tuhan dan nikmati hidup yang bererti dan kekal di dalam Dia. Pertumbuhan rohani seorang Kristian tidak ditentukan oleh berapa lama menjadi Kristian, tetapi bagaimana seorang Kristian mengenal Yesus secara pribadi. Apakah respon anda hari ini....?

You are the revivalist...!
#SpreadRevival

Tuhan Memberkati...!

In His Majestic service,

†_=ShErKaRL KuGaN=_†
TFGM's Daily Devotion
http://sherkarl.blogspot.com

** jika kamu diberkati lewat perkongsian ini, maka jadilah saluran berkat bagi mereka yang lain dengan mengongsikan berkat ini.**

No comments: