Tuesday, February 20, 2018

Revival : Live right before God

Sarapan 🍳 🍉 🍆 🍇 🍈 🍐 🍑 🍄 🍎 🍏 🍌 🍦 🍧 🍨 🌭 🍟 🍔 🥓 🍱 🍣 pagi 🌅 🌄 yang menggerakkan kita untuk hidup benar di hadapan Tuhan. Ayuh kita menjamu selera bersama sajian surgawi ini.

Revival : Live right before God

Acts 24:16 (NKJV)  This being so, I myself always strive to have a conscience without offense toward God and men.

Kisah Para Rasul 24:16 (TB)  Sebab itu aku senantiasa berusaha untuk hidup dengan hati nurani yang murni di hadapan Allah dan manusia.

Shalom dan salam Revival kepada saudara dan saudari sekalian. Hari yang ke #51. Tahukah anda bahawa kita harus hidup benar di hadapan Tuhan? Hati nurani merupakan kesedaran batiniah yang bersaksi kepada kepribadian kita mengenai betulnya atau salahnya tindakan kita. "Hati nurani yang murni" memberikan keputusan bahawa kita tidak berbuat salah kepada Allah atau kehendak-Nya. Pernyataan Paulus ini (tampaknya menunjuk kepada hidupnya di hadapan masyarakat) diucapkan dengan sungguh-sungguh; perhatikan Filipi 3:6 di mana ia menyatakan bahwa "tentang kebenaran dalam menaati hukum Taurat aku tidak bercacat." Sebelum bertobat, Paulus bahkan percaya bahwa dirinya sedang menaati kehendak Allah dengan menganiaya orang percaya.

☕ 🍞 Hidup dengan hati nurani yang murni. Maksudnya, pertama, “Hati nurani yang tidak membuat pelanggaran, hati yang tidak menipu, hati yang tidak tercela, hati yang tidak melakukan apa-apa yang tidak berkenan di mata Tuhan. Kedua, hati nurani yang tidak dilanggar. Seperti tekad Ayub, “Hatiku tidak mencela, maksudnya, aku tidak akan memberinya kesempatan untuk berbuat demikian. Firman Tuhan di Amsal 4:23 (TB)  mengatakan bahawa "Jagalah hatimu dengan segala kewaspadaan, karena dari situlah terpancar kehidupan". Hati harus dijaga dengan baik.

Lalai dalam menjaga hati kita akan mengakibatkan kita menyimpang dari jalan yang benar dan terjebak dalam jerat pembinasaan. Menjaga hati kita melebihi segala sesuatu menghasilkan hidup yang mantap pada jalan yang rata kerana perkenan dan kasih karunia-Nya. Bagaimana keadaan hati nurani kita hari ini? Hati adalah saripati manusia, hati mencerminkan siapa kita sesungguhnya. Hati tidak berbohong, namun hati dapat memerintahkan kita untuk berbohong. Jagalah hatimu, yakni akal budi yang seharusnya berusaha menampilkan tingkah laku yang benar. Apakah respon anda hari ini....?

You are the revivalist...!
#SpreadRevival

Tuhan Memberkati...!

In His Majestic service,

†_=ShErKaRL KuGaN=_†
TFGM's Daily Devotion
http://sherkarl.blogspot.com

** jika kamu diberkati lewat perkongsian ini, maka jadilah saluran berkat bagi mereka yang lain dengan mengongsikan berkat ini.**

No comments: