Tuesday, March 27, 2018

Revival : If there's no love

Sarapan 🍳 🍉 🍆 🍇 🍈 🍐 🍑 🍄 🍎 🍏 🍌 🍦 🍧 🍨 🌭 🍟 🍔 🥓 🍱 🍣 pagi 🌅 🌄 yang mengajarkan kita untuk mengasihi seperti Yesus. Ayuh kita menjamu selera bersama sajian surgawi ini.

Revival : If there's no love

1 Corinthians 13:1 (NKJV)  Though I speak with the tongues of men and of angels, but have not love, I have become sounding brass or a clanging cymbal.

1 Korintus 13:1 (TB)  Sekalipun aku dapat berkata-kata dengan semua bahasa manusia dan bahasa malaikat, tetapi jika aku tidak mempunyai kasih, aku sama dengan gong yang berkumandang dan canang yang gemerincing.

Shalom dan salam Revival kepada saudara dan saudari sekalian. Hari yang ke #86. Tahukah anda bahawa biarpun kita memiliki macam² karunia dan talenta, tetapi tidak melayani dalam kasih, itu tidak berguna? Sebagai satu-satunya keadaan di mana karunia rohani dapat memenuhi kehendak Allah, kasih haruslah menjadi prinsip yang mengendalikan semua manifestasi rohani. Oleh kerana itu, Paulus menasihati jemaat Korintus untuk "mengejar kasih itu dan berusaha memperoleh karunia Roh". Mereka harus dengan sungguh-sungguh menginginkan hal-hal dari Roh karena mereka dengan tulus ingin menolong, menghibur, dan memberkati orang lain dalam hidup ini.

☕ 🍞 Berbeza dengan cinta berahi yang berpusatkan pada diri sendiri maka kasih (Yunaninya: Agape) ialah cinta yang terarah kepada orang lain dan hanya mengejar kepentingan orang lain itu. Kasih itu bersumberkan Allah, yang terlebih dahulu mengasihi, dan menyerahkan AnakNya sendiri hendak memperdamaikan orang berdosa dengan diriNya, dan menjadikan mereka orang pilihanNya, atau anak-anakNya. Paulus menjelaskan bahawa dalam kehidupan orang Kristian, kasih bukan sekadar identiti atau ciri kekristenan tetapi ia adalah jiwa dan jati diri Kristian dan kekristenan. Dengan demikian, kasih adalah sesuatu yang mutlak ada dalam kehidupan orang Kristian. Penjelasan Paulus tidak berhenti sampai di situ. Selanjutnya ia mengatakan bahawa semua karunia yang orang Kristian miliki, tidak berarti apa-apa jika tidak didasari oleh kasih. Paulus memberikan suatu pengajaran yang sangat keras kepada orang Kristian karena menyangkut keberadaan mereka sebagai milik Kristus, dan hidup di dalam Kristus.

Tuhan Yesus memberikan perintah keduanya iaitu, "kasihilah sesama manusia". Kita sebagai orang yang percaya kepada-Nya harus mengasihi sesama manusia. Bukan hanya orang Kristian saja, tetapi jiwa-jiwa yang lain juga. Apa gunanya kita memiliki segala macam pangkat dan status, serta karunia-karunia Roh, jika kita tidak memiliki kasih dan segala perbuatan kita tidak didasari oleh kasih? Tanpa kasih, tidak ada gunanya karunia kerana hanya akan jatuh pada kemegahan diri sendiri. Tanpa kasih, memberi akan tak bermakna. Pemberi dan penerima akan merasa hampa. Kasih menjadikan karunia yang ada pada kita berfungsi untuk fungsi tujuan tertentu. Tanpa kasih, karunia tidak berguna. Apakah respon anda hari ini....?

You are the revivalist...!
#SpreadRevival

Tuhan Memberkati...!

In His Majestic service,

†_=ShErKaRL KuGaN=_†
TFGM's Daily Devotion
http://sherkarl.blogspot.com

** jika kamu diberkati lewat perkongsian ini, maka jadilah saluran berkat bagi mereka yang lain dengan mengongsikan berkat ini.**

No comments: