Tuesday, March 20, 2018

Revival : Servants of Christ

Sarapan 🍳 🍉 🍆 🍇 🍈 🍐 🍑 🍄 🍎 🍏 🍌 🍦 🍧 🍨 🌭 🍟 🍔 🥓 🍱 🍣 pagi 🌅 🌄 yang menggerakkan kita untuk melakukan kehendak-NYA. Ayuh kita menikmati bersama sajian surgawi ini.

Revival : Servants of Christ

1 Corinthians 4:1 (NKJV)  Let a man so consider us, as servants of Christ and stewards of the mysteries of God.

1 Korintus 4:1 (TB)  Demikianlah hendaknya orang memandang kami: sebagai hamba-hamba Kristus, yang kepadanya dipercayakan rahasia Allah.

Shalom dan salam Revival kepada saudara dan saudari sekalian. Hari yang ke #79. Tahukah anda bahawa Tuhan kita adalah hamba Tuhan yang telah dipercayakan amanat yang besar? Kata "Hamba-hamba" mengandungi pengertian kedudukan yang lebih rendah, pada mulanya kata itu dipergunakan untuk orang yang mendayung di bagian yang lebih rendah. Dipercayakan bererti diberi tugas mengelola harta milik yang besar; yang dimaksudkan ialah memiliki hak istimewa tertentu. Dalam erti kata lain, contohnya jika kita ada orang gaji di rumah, maksudnya kita mempercayakan segala sesuatu kepadanya. Dari segi masakan, penjagaan rumah sewaktu kita tidak ada, dan sebagainya. Kita mempercayainya bahawa dia tidak akan masukkan racun di dalam masakan dia. Kita mempercayainya bahawa dia akan menjaga rumah sewaktu kita tidak ada dan bukannya mencuri. Kita mempercayakan satu hal yang besar kepadanya. Demikian juga dengan kita. Kita adalah hamba Tuhan dan kepada kita telah dipercayakan satu tanggungjawab yang besar dan kita harus melakukannya dengan berhati hati dan dengan teliti.

☕ 🍞 Pengertian kata "hamba" dalam bahasa Yunani adalah abdi. Maksudnya lebih rendah lagi posisinya daripada orang gaji. We are slave, yet we hold the highest position as tge children's of God. Tuhan Yesus adalah Anak Allah yang maha tinggi, tetapi Dia sanggup datang ke dunia menjadi Anak tukang kayu dan melayani semua yang datang kepada-Nya serta menanggung beban dosa kita di kayu salib. Tuhan Yesus tidak menggunakan posisinya sebagai Anak Allah dan mengarah semua orang untuk melayani-Nya sewaktu Dia di bumi ini. Akan tetapi, Dia mengenakan jubah seorang hamba dan  melayani semua.

Seorang hamba tentu harus menjaga kepercayaan penuh yang diberikan oleh tuannya. Bagi Paulus, ini berarti setia pada Injil yang telah dia terima dan beritakannya. Janganlah mempergunakan posisi ataupun gelaran anda untuk berkuasa atas jemaat anda, tetapi kenakanlah jubah seorang hamba dan layani mereka. Ini juga tidak bermaksud bahawa hamba Tuhan ada "hamba" jemaat gereja. Tuan kepada hamba Tuhan ini adalah Tuhan. Sebagai hamba Tuhan, mereka harus memprioritaskan dan melaksanakan apa yang Tuhan inginkan.

Kolose 1:25 (TB)  Aku telah menjadi pelayan jemaat itu sesuai dengan tugas yang dipercayakan Allah kepadaku untuk meneruskan firman-Nya dengan sepenuhnya kepada kamu,

Apakah respon anda hari ini....?

You are the revivalist...!
#SpreadRevival

Tuhan Memberkati...!

In His Majestic service,

†_=ShErKaRL KuGaN=_†
TFGM's Daily Devotion
http://sherkarl.blogspot.com

** jika kamu diberkati lewat perkongsian ini, maka jadilah saluran berkat bagi mereka yang lain dengan mengongsikan berkat ini.**

No comments: