Friday, March 16, 2018

Revival : To preach the Gospel

Sarapan 🍳 🍉 🍆 🍇 🍈 🍐 🍑 🍄 🍎 🍏 🍌 🍦 🍧 🍨 🌭 🍟 🍔 🥓 🍱 🍣 pagi 🌅 🌄 yang menggerakkan kita untuk terus menyebarkan Injil. Ayuh kita menikmati bersama sajian surgawi ini.

Revival : To preach the Gospel

1 Corinthians 1:17 (NKJV)  For Christ did not send me to baptize, but to preach the gospel, not with wisdom of words, lest the cross of Christ should be made of no effect.

1 Korintus 1:17 (TB)  Sebab Kristus mengutus aku bukan untuk membaptis, tetapi untuk memberitakan Injil; dan itu pun bukan dengan hikmat perkataan, supaya salib Kristus jangan menjadi sia-sia.

Shalom dan salam Revival kepada saudara dan saudari sekalian. Hari yang ke #75. Tahukah anda bahawa kita diutus untuk menyebarkan berita Injil keselamatan kepada setiap suku bangsa? Paulus tidak bermaksud mengurangi makna ajaran Yesus tentang baptisan. Sebaliknya, dijelaskannya bahawa ia menugaskan penyelenggaraan baptisan kepada para rakannya sebagaimana dilakukan oleh Kristus dan Petrus. Rasul ini tidak ingin memberikan kesempatan kepada orang yang bertobat di bawah pelayanannya untuk beranggapan bahawa mereka "dibaptis dalam nama Paulus". Paulus sendiri memusatkan perhatiannya pada pemberitaan Injil.

☕ 🍞 Tidak semua orang dipanggil menjadi penginjil, gembala, pengajar, rasul dan nabi. Setiap orang ada panggilannya tersendiri. Juga tidak semua orang Kristian memiliki karunia untuk menginjili. Fakta ini seringkali menjadi alasan orang untuk tidak bersaksi bagi injil Kristus. Kita yang tidak merasa menerima panggilan untuk penginjilan mengatakan bahawa kita tidak sama seperti Paulus. Bagaimana sebenarnya kita harus memandang diri kita dan kaitannya dengan Injil dan penginjilan? Paulus menegaskan bahawa di dalam gereja ada beragam karunia pelayanan dan kerana itu juga beragam jabatan pelayanan. Maka wajar kita menerima bahawa tidak semua orang diberikan karunia menginjil dan tidak semua orang dalam gereja adalah penginjil. Ada orang tertentu yang Tuhan karuniakan dan tugasi khusus menjadi penginjil! Namun menjadi penyaksi atau utusan Injil Kristus semestinya merupakan kerinduan semua orang Kristian. Seperti orang yang sedang dalam hubungan cinta yang intens akan memancarkan aroma atau aura cinta melalui gaya bahasa, rona wajah, topik pembicaraan, atau arah pandangannya, demikian pun orang Kristian yang hatinya sudah mengalami Injil kasih Kristus itu harus menjadi saksi dan bersaksi tentang kasih Yesus di dalam hidup mereka.

Kita diutus untuk pergi memberitakan Injil keselamatan ini kepada semua orang. Amanat Agung-Nya harus kita lakukan jika kita benar-benar mengasihi Tuhan dan mengasihi sesama manusia. Mungkin anda tidak terpanggil untuk menjadi penginjil tetapi di dalam panggilan anda yang Tuhan telah panggil, ataupun di dalam pelayanan yang anda terlibat, ada masih boleh bersaksi. Kita ada pelbagai cara untuk bersaksi di zaman ini. Pergunakanlah sebaik mungkin. Apakah respon anda hari ini....?

You are the revivalist...!
#SpreadRevival

Tuhan Memberkati...!

In His Majestic service,

†_=ShErKaRL KuGaN=_†
TFGM's Daily Devotion
http://sherkarl.blogspot.com

** jika kamu diberkati lewat perkongsian ini, maka jadilah saluran berkat bagi mereka yang lain dengan mengongsikan berkat ini.**

No comments: