Sunday, December 22, 2019

Revival : Go and Preach

Sarapan pagi yang lazat dan enak yang disediakan untuk kita semua. Ayuh kita menjamu selera bersama sajian surgawi ini.
🍳 🍳 🍉 🍆 🍇 🍈 🍐 🍑 🍄 🍎 🍏 🍌 🍦 🍧 🍨 🌭 🍟 🍔 🥓 🍱 🍣

Revival : Go and Preach 


Luke 9:60 Jesus said to him, "Let the dead bury their own dead, but you go and preach the kingdom of God."

Lukas 9:60 (TB) Tetapi Yesus berkata kepadanya: "Biarlah orang mati menguburkan orang mati; tetapi engkau, pergilah dan beritakanlah Kerajaan Allah di mana-mana."

Shalom dan salam Revival kepada saudara dan saudari sekalian. Hari yang ke #356. Tahukah anda bahawa komitmen dalam melaksanakan kehendak Tuhan adalah penting? Orang yang rohaninya lumpuh bisa menunggu kematian; Yesus memanggil orang yang hidup secara rohani untuk mengikut diri-Nya. Oleh kerana itu, seorang murid pengikut Yesus, harus siap melepaskan semua ikatan lainnya, yang bisa menghalangi komitmennya mengikut Dia. Termasuk, berani melepas tradisi menguburkan orang tua. Yesus bukan sedang mengajarkan bahwa orang Kristen harus melupakan tanggung jawab kepada keluarga. 

☕ 🍞 Mengikut Yesus separuh-separuh ibarat seorang yang sedang menarik bajak di ladang tetapi sebentar-sebentar menengok ke belakang. Yang terjadi ialah alur bajakannya menjadi tidak lurus. Melakukan kehendak-NYA perlukan komitmen yang sungguh-sungguh daripada kita semua. Terkadang kita tergoda untuk bersantai-santai sebagai murid yang biasa-biasa saja. Terkadang kita tergoda untuk menangguhkan pekerjaan yang kita tahu adalah tugas kita dan menundanya untuk waktu lain. Terkadang kita tergoda untuk berpikir bahwa kewajiban kita terhadap sanak keluarga dapat membebaskan kita dari kewajiban kita terhadap Kristus. Cerita yang melibatkan seorang pemuda yang mau pergi menguburkan bapaknya terlebih dahulu menunjukkan bahawa dia masih terikat dengan hal-hal keduniaan sehingga komitmen untuk mengikuti Yesus dan melakukan kehendak-NYA dikemudiankan.

Tetapi jawab Yesus kepada anak muda ini dan juga bagi kita ialah, "Biarlah orang mati menguburkan orang mati. Pergilah dan beritakanlah Kerajaan Allah di mana-mana." Ini bukan berarti bahawa Kristus ingin agar para pengikut atau pelayan-Nya bersikap tidak wajar. Agama kita mengajar agar kita bersikap baik dan berbuat baik dalam setiap hubungan, untuk menunjukkan kesalehan di rumah, dan membalas budi kepada orangtua kita. Namun, janganlah kita menjadikan tugas-tugas ini sebagai dalih untuk meninggalkan kewajiban kita terhadap Allah. Jika sampai hubungan terdekat dan tererat yang kita miliki di dunia ini menjauhkan kita dari Kristus, maka ini berarti bahawa kita memerlukan suatu semangat lagi untuk membuat kita melupakan ayah dan ibu kita, seperti yang dilakukan oleh Lewi. Murid ini dipanggil untuk menjadi pelayan, dan oleh sebab itu tidak boleh memusingkan dirinya dengan soal-soal penghidupannya. Bagaimana dengan anda? Adakah hal-hal dunia menghalangi anda daripada melakukan kehendak-NYA? Adakah komitmen anda kepada Tuhan Yesus 50-50 sahaja? Marilah kita mengevaluasi komitmen serta kehidupan rohani dalam mengikuti Yesus Kristus. Apakah respon anda hari ini...?

You are the revivalist...! 
#SpreadRevival #GreaterMovement 

Tuhan Memberkati...!

In His Majestic service,

†_=ShErKaRL KuGaN=_†
TFGM's Daily Devotion 
http://sherkarl.blogspot.com

** jika kamu diberkati lewat perkongsian ini, maka jadilah saluran berkat bagi mereka yang lain dengan mengongsikan berkat ini.**

No comments: