Friday, February 7, 2020

Revival : The One True Light

Sarapan pagi yang lazat dan enak yang disediakan untuk kita semua. Ayuh kita menjamu selera bersama sajian surgawi ini.
🍳 🍳 🍉 🍆 🍇 🍈 🍐 🍑 🍄 🍎 🍏 🍌 🍦 🍧 🍨 🌭 🍟 🍔 🥓 🍱 🍣


Revival :The One True Light

John 1:9  The One who is the true light, who gives light to everyone, was coming into the world.

Yohanes 1:9 (TB)  Terang yang sesungguhnya, yang menerangi setiap orang, sedang datang ke dalam dunia.


Shalom dan salam Revival kepada saudara dan saudari sekalian. Hari yang ke #38. Tahukah anda bahawa Tuhan Yesus adalah sesungguhnya Terang yang menerangi setiap orang? Kristus menerangi setiap orang yang mendengarkan Injil-Nya dengan memberikan  kasih karunia dan pemahaman supaya mereka dapat memilih dengan bebas untuk menerima atau menolak berita tersebut. Terlepas dari terang Kristus ini, tidak ada terang lain yang dengannya kita dapat melihat kebenaran dan diselamatkan. Salah satu keperluan dalam peradaban manusia adalah peralatan elektronik yang berfungsi sebagai pemberi cahaya, iaitu seperti lampu, lampu suluh dan sebagainya. Meskipun alat penerangan telah dimiliki manusia, tetapi alat itu tetap tidak mampu menerangi kegelapan dunia ini. Oleh kerana itu, Allah berinisiatif untuk mengirimkan Terang Sejati yang menerangi hati dan memberi hidup bagi manusia. 

☕ 🍞 Tuhan Yesus adalah terang sejati tersebut. Yohanes Pembaptis diutus Allah untuk menyaksikan Terang yang sedang datang ke dalam dunia ini agar orang mempercayai Allah dan menerima Terang ilahi itu yang akan mengenyahkan kegelapan hidupnya. Sebagian besar orang tidak suka berada di dalam kegelapan. Itu ditandai dengan tindakan untuk mencari dan menyalakan alat penerang bila tidak ada lampu, misalnya. Manusia memang memerlukan terang kerana terang membuat manusia merasa nyaman dan aman. Demikian juga dengan kehidupan rohani manusia. Dosa menguasai manusia, seperti kegelapan menguasai malam. Dalam keadaan demikian, manusia memerlukan terang agar tidak lagi hidup di dalam kegelapan dosa.  Yohanes mengaitkan terang itu dengan Firman. Firman itu ada sejak semula bersama-sama dengan Allah. Firman itu kemudian datang ke dalam dunia. Melalui Firman, manusia beroleh hidup dan terang. Di dalam terang tidak ada kegelapan dan kegelapan tidak dapat menguasai terang. Terang menyelamatkan hidup dari kekacauan, mengungkapkan hal-hal yang tak kelihatan, memperlihatkan segala sesuatu apa adanya, dan juga membimbing. Tanpa terang, orang akan berjalan di dalam kegelapan.

Bangsa yang hidup di dalam kegelapan sudah melihat Terang yang ajaib. Apabila Injil datang, Terang pun tiba. Di mana ada kegelapan, di situ Injil akan bersinar. Terang membantu menemukan jalan, Terang mengarahkan langkah. Apakah Terang firman sudah menguasai dan mengendalikan hidup Anda ini? Atau Anda justru berusaha memadamkannya kerana ada hal-hal lain keduniawian yang mengikat anda? Bagaimana dengan anda? Apakah respon anda hari ini...?

You are the revivalist...! 
#SpreadRevival #GreaterMovement 

Tuhan Memberkati...!

In His Majestic service,

†_=ShErKaRL KuGaN=_†
TFGM's Daily Devotion 
http://sherkarl.blogspot.com

** Jika kamu diberkati lewat perkongsian ini, maka jadilah saluran berkat bagi mereka yang lain dengan mengongsikan berkat ini.**

No comments: