Thursday, February 27, 2020

Revival : The plot to kill

Sarapan pagi yang lazat dan enak yang disediakan untuk kita semua. Ayuh kita menjamu selera bersama sajian surgawi ini.
🍳 🍳 🍉 🍆 🍇 🍈 🍐 🍑 🍄 🍎 🍏 🍌 🍦 🍧 🍨 🌭 🍟 🍔 🥓 🍱 🍣


Revival : The plot to kill


John 11:47-48  Then the leading priests and Pharisees called the high council together. "What are we going to do? " they asked each other. "This man certainly performs many miraculous signs.
If we allow Him to go on like this, soon everyone will believe in Him. Then the Roman army will come and destroy both our Temple and our nation."

Yohanes 11:47-48 (TB)  Lalu imam-imam kepala dan orang-orang Farisi memanggil Mahkamah Agama untuk berkumpul dan mereka berkata: "Apakah yang harus kita buat? Sebab orang itu membuat banyak mujizat.
Apabila kita biarkan Dia, maka semua orang akan percaya kepada-Nya dan orang-orang Roma akan datang dan akan merampas tempat suci kita serta bangsa kita."

Shalom dan salam Revival kepada saudara dan saudari sekalian. Hari yang ke #58. Tahukah anda bahawa orang Farisi berkomplot untuk menangkap dan membunuh Yesus? Jika satu orang kesal dan ingin membunuh orang lain, itu belum luar biasa. Kemarahannya akan menyurut, keinginan jahat itu pun  dilupakan dan disesali. Namun, jika kemarahan dan hasrat membunuh itu sama-sama dirasakan sejumlah orang, itu baru luar biasa. Konspirasi di antara mereka dengan segera memekar, dan segala siasat serta rencana pun akan disusun dan diatur untuk menumbangkan seseorang.

☕ 🍞 Sama dengan seseorang atau sekumpulan yang iri hati dengan seseorang itu, yang menggilakan kuasa, sanggup melakukan apa saja untuk memastikan orang itu dituduh, ditangkap, dipermalukan, dan dibunuh. Orang-orang Farisi mendapatkan laporan dari orang-orang Yahudi yang menyaksikan mukjizat kebangkitan Lazarus. Mereka tidak dapat menyangkal bahawa Tuhan Yesuslah yang mendemonstrasikan kuasa Ilahi tersebut. Mereka sadar bahawa populariti Tuhan Yesus semakin hari semakin merebak ke seluruh Yudea. Banyak orang semakin percaya kepada Dia sebagai Mesias dari Allah. Kedudukan orang Farisi ini semakin terancam oleh kerana Yesus dan mereka berkomplot untuk membunuh Dia. Niat para pemimpin Yahudi makin kukuh setelah mukjizat-Nya yang terakhir ini. Mukjizat kebangkitan Lazarus ini ironis, kerana mempersiapkan jalan panjang Yesus menuju pemuliaan diri-Nya melalui kematian-Nya di salib, juga melalui kebangkitan-Nya dari antara orang mati. Dalam makna inilah Yesus akan "ditinggikan". Di tengah konspirasi ini, kata-kata yang diucapkan Kayafas bersifat ironis, kerana memuat makna yang lebih dalam yang tidak disadarinya: Yesus akan mati "untuk bangsa itu ... tetapi juga untuk mengumpulkan dan mempersatukan anak-anak Allah yang tercerai berai". Inilah sebenarnya "puncak" konspirasi para pemimpin Yahudi, bahawa rancangan jahat mereka digunakan Allah untuk menyelamatkan orang yang percaya kepada Anak-Nya yang tunggal.

✍🏻 Konspirasi kejahatan terus menggila dan kegelapan terus berusaha eksis. Namun jangan menyerah karena kuasa Allah justru terus mewujud di tengah-tengahnya. Pertanyaannya, maukah kita ikut Tuhan dan tidak menyerah terhadap konspirasi kejahatan, atau justru membiarkan diri tenggelam di dalamnya? Allah dapat memakai pelbagai kesulitan itu untuk lebih memajukan pemberitaan Injil ke seluruh pelosok bumi ini. Oleh kerana itu, anak-anak Tuhan harus bertahan dan tetap setia pada panggilan mulia Allah.  Bagaimana dengan anda..? Apakah respon anda hari ini?

You are the revivalist...! 
#SpreadRevival #GreaterMovement 

Tuhan Memberkati...!

In His Majestic service,

†_=ShErKaRL KuGaN=_†
TFGM's Daily Devotion 
http://sherkarl.blogspot.com

** Selain daripada membaca renungan ini, saya menyarankan agar anda juga mengaji, merenungkan serta menggali lebih dalam Firman Tuhan. Jika kamu diberkati lewat perkongsian ini, maka jadilah saluran berkat bagi mereka yang lain dengan mengongsikan berkat ini.**

No comments: