Saturday, February 29, 2020

Revival : The heart of a hypocrite

Sarapan pagi yang lazat dan enak yang disediakan untuk kita semua. Ayuh kita menjamu selera bersama sajian surgawi ini.
🍳 🍳 🍉 🍆 🍇 🍈 🍐 🍑 🍄 🍎 🍏 🍌 🍦 🍧 🍨 🌭 🍟 🍔 🥓 🍱 🍣


Revival : The heart of a Hypocrite 

John 12:43  For they loved human praise more than the praise of God.

Yohanes 12:43 (TB)  Sebab mereka lebih suka akan kehormatan manusia dari pada kehormatan Allah.


Shalom dan salam Revival kepada saudara dan saudari sekalian. Hari yang ke #60. Tahukah anda bahawa manusia cenderung untuk mendahagakan puji-pujian dan kehormatan daripada manusia? Oleh kerana lebih menyukai pujian sesama manusia, banyak orang mengambil tindakan yang bertentangan dengan hati nuraninya. Mereka bersedia untuk ikut dengan majoriti dan mencari pendapat yang baik dari yang berkuasa atau orang banyak. Apakah rahasia untuk memperoleh kemenangan atas takut orang lain dan kerinduan untuk pujian? Iman kita; iman yang memandang kepada Allah, Kristus, sorga, neraka, hukuman, dan kekekalan sebagai realiti tertinggi. Mengaku ikut Kristus sementara menyenangi pujian manusia lebih dari kemuliaan Allah merupakan kemunafikan mutlak.

☕ 🍞 Kehormatan sangatlah penting bagi masyarakat abad pertama dan juga masyarakat kita kini. Sebagai orang Asia, 'kehilangan muka' merupakan sesuatu yang sangat ditakuti. Menjadi murid Yesus punya potensi lebih dahsyat lagi. Tidak hanya menderita, pada saat yang bersamaan seorang murid juga dapat sekaligus kehilangan kehormatan di hadapan manusia lainnya. Tapi yang dipentingkan di dalam petikan ini adalah kehormatan dari Allah, yaitu kesempatan untuk menyaksikan karya Allah dan menaati firman-Nya. Makna inilah yang tercakup dalam frasa "percaya kepada Yesus". Seharusnya, bagi seorang murid sejati, anugerah ini adalah kehormatan yang paling tinggi. Orang Farisi lebih suka akan kehormatan manusia, lebih memilih hal itu bagaikan sebuah harta yang jauh lebih berharga, dan mengejarnya seolah-olah hal itu akan mendatangkan hal yang lebih baik daripada kehormatan Allah. Sikap seperti itu sama saja dengan penyembahan berhala, sebagaimana mereka yang memuja dan menyembah makhluk dengan melupakan Penciptanya. Mereka membandingkan kehormatan manusia dan kehormatan Allah, dan setelah menimbang-nimbang, lebih memilih yang pertama. Oleh kerana itulah, mereka tidak mau mengakui Kristus, sebab kalau begitu mereka akan mencemari nama baik kaum Farisi dan kehilangan nama baik mereka sendiri, dan dengan demikian menghalangi kenaikan jabatan mereka.

✍🏻 Perbuatan munafik ini tidak mendatangkan keuntungan apa-apa pun bagi kehidupan rohani kita. Terkadang kita mau menyenangkan hati manusia lalu kita pun bersekongkol dengan dosa yang mereka lakukan hanya untuk menyenangkan hati mereka. Ini amatlah tidak bagus bagi seorang pemimpin maupun bagi seorang hamba Tuhan. Sekiranya anda terjebak di dalam hal ini, datanglah kepada Tuhan dan minta pengampunan. Bagaimana dengan anda..? Apakah respon anda hari ini..?


You are the revivalist...! 
#SpreadRevival #GreaterMovement 

Tuhan Memberkati...!

In His Majestic service,

†_=ShErKaRL KuGaN=_†
TFGM's Daily Devotion 
http://sherkarl.blogspot.com

** Selain daripada membaca renungan ini, saya menyarankan agar anda juga mengaji, merenungkan serta menggali lebih dalam Firman Tuhan. Jika kamu diberkati lewat perkongsian ini, maka jadilah saluran berkat bagi mereka yang lain dengan mengongsikan berkat ini.**

No comments: