Tuesday, July 19, 2016

Revival: Reborn

Sarapan 🍳 ☕ 🍝 🍜 🍞 🍲 🍚 🍘 🍙 🍛 🍖 🍗 🍗 🍱 🍣 🍩 🍪 🍇 🍒 🍓 🍉 🌽 pagi 🌅 ☀ 🌞 yang "melahirkan" kembali menjadi ciptaan baru di dalam Kristus Yesus. Ayuh kita menjamu selera bersama sajian surgawi ini.

Revival: Reborn

Matthew 18:3  and said, "Assuredly, I say to you, unless you are converted and become as little children, you will by no means enter the kingdom of heaven.

Matius 18:3 (TB)  lalu berkata: "Aku berkata kepadamu, sesungguhnya jika kamu tidak bertobat dan menjadi seperti anak kecil ini, kamu tidak akan masuk ke dalam Kerajaan Sorga.

Shalom saudara dan saudari sekalian. Hari yang ke #201. Tahukah anda bahawa kebangkitan rohani yang terjadi di dalam hidup kita adalah supaya kita lahir baru di dalam kerohanian kita? Revival is to be born again in the Spirit so that our old self will die and the Spirit of lives in us.  Pertobatan atau perubahan yang dituntut oleh Yesus terdiri atas dua bagian iaitu,  berbalik sama sekali dari segala sesuatu yang berdosa, dan berpaling kepada Tuhan serta melakukan perbuatan yang benar (yaitu, menghasilkan buah yang sepadan dengan pertobatan.

1. Reborn
Yesaya 6:6-7 (TB)  Tetapi seorang dari pada Serafim itu terbang mendapatkan aku; di tangannya ada bara, yang diambilnya dengan sepit dari atas mezbah. Ia menyentuhkannya kepada mulutku serta berkata: "Lihat, ini telah menyentuh bibirmu, maka kesalahanmu telah dihapus dan dosamu telah diampuni."

🍞 ☕ Kita tidak dapat menghampiri Tuhan yang Mahakudus dengan dosa kita. Kita harus bertobat dahulu sebelum kita dapat menghampiri Tuhan yang Mahakudus. Pada masa Tuhan bertemu dengan Musa, di semak yang berapi, Tuhan berfirman "Janganlah datang dekat-dekat: tanggalkanlah kasutmu dari kakimu, sebab tempat, di mana engkau berdiri itu, adalah tanah yang kudus." Bagaimana kita dapat menghampiri Tuhan? Pada zama dulu perlu ada pengorbanan binatang untuk penebusan dosa-dosa. Tetapi, apabila Yesus mati bagi kita, Ia telah menjadi pengorbanan yang Unggul bagi kita. Boleh saya katakan bahawa.. Pengorbanan Tuhan Yesus telah menguduskan kita dan membawa kita mendekat kepada Tuhan. Namun, Tuhan tetap menuntut kekudusan daripada kita. Tuhan harus datang dalam rupa manusia, mendekati kita, mengampuni segala dosa kita, menguduskan kita dan menjadikan kita ciptaan yang baru, yang kudus dan yang telah diasingkan dari segala belenggu dosa yang mengikat kita. GOD came to us first, so that we can approach God boldly. Now, God's grace is not a license to sin. God's grace is GO AND SIN NO MORE.

DI sini kita dapat melihat bagaimana Yesaya telah dikuduskan oleh Tuhan. Hati nuraninya dibebani perasaan bahwa dirinya mempunyai kelemahan serta kegagalan pribadi. Dia hanya dapat mengakui dirinya tidak berdaya dan gagal. Tetapi, anugerah Allah yang menyelamatkan segera memenuhi keperluannya, meletakkan pada bibirnya sebuah bara dari mezbah kurban sembelihan. Demikianlah, Yesaya disucikan dan diperlengkapi untuk memuji, memanjatkan doa syafaat, dan memberitakan Firman Allah. Seraphim means "fiery ones or burners", they burn in love to God, and zeal for his glory against sin. The live coal may denote the assurance given to the prophet, of pardon, and acceptance in his work, through the atonement of Christ. Nothing is powerful to cleanse and comfort the soul, but what is taken from Christ's satisfaction and intercession. Menjadi ciptaan baru adalah apabila kita mengizinkan Tuhan bekerja di dalam hidup kita dan membakar segala kenajisan dalam diri kita, memurnikan kita, menguduskan kita dan membangkitkan kita. Apakah respon anda hari ini.....?

You are the revivalist...!

Tuhan Memberkati...!

In His Majestic service,

†_=ShErKaRL KuGaN=_†
TFGM's Daily Devotion
http://sherkarl.blogspot.com

** jika kamu diberkati lewat perkongsian ini, maka jadilah saluran berkat bagi mereka yang lain dengan mengongsikan berkat ini.**

No comments: