Sunday, July 3, 2016

Revival: To hear His voice

Sarapan 🍳 ☕ 🍝 🍜 🍞 🍲 🍚 🍘 🍙 🍛 🍖 🍗 🍗 🍱 🍣 🍩 🍪 🍇 🍒 🍓 🍉 🌽 pagi 🌅 ☀ 🌞 yang berbicara kepada kita dari surga. Ayuh kita menjamu selera bersama sajian surgawi ini.

Revival: To hear His voice

John 10:27  My sheep hear My voice, and I know them, and they follow Me.

Yohanes 10:27 (TB)  Domba-domba-Ku mendengarkan suara-Ku dan Aku mengenal mereka dan mereka mengikut Aku,

Shalom saudara Dan saudari sekalian. Hari yang ke #185. Tahukah anda bahawa makin hari kita makin tidak mengendahkan suara Roh Kudus? Revival is to hear the voice of the Holy Spirit. Makin hari makin kita mendengar suara dunia daripada mendengarkan suara pimpinan Roh Kudus. Kita memberikan keutamaan kepada suara di laman sosial, kita memberikan keutamaan kepada suara di berita 📰 television 📺, surat khabar, dan macam-macam lagi, tetapi kita lupa mendengarkan suara Tuhan, Suara Penolong kita, Suara Roh Kudus yang memimpin kita. We tend to leave out the Holy Spirit and we try to live out our lives. Most of the time we talk so much and we missed out on hearing the voice of the Holy Spirit and learning from Him.

1. To hear His voice
1 Samuel 3:10 (TB)  Lalu datanglah TUHAN, berdiri di sana dan memanggil seperti yang sudah-sudah: "Samuel! Samuel!" Dan Samuel menjawab: "Berbicaralah, sebab hamba-Mu ini mendengar."

🍞 ☕ Adakah kita sedang mendengarkan suara Roh Kudus hari ini? Samuel mendengarkan suara Tuhan sekitar umurnya dua belas tahun. Sudah berapa umur kita lahir baru? Adakalanya kita tidak sedar ataupun kekadang disengajakan tidak mendengar suara Roh Kudus. Roh Kudus selalu menegur kita, namun kita memilih untuk tidak mendengar dan apabila kita telah jatuh dalam dosa, dalam kecelakaan, ditipu, dikecewakan, dan macam-macam lagi, baru kita sedar dan mau meminta pertolongan kepada Roh Kudus. Beberapa bulan yang lalu,  saya berkata, "Roh Kudus, Berbicaralah kepada saya. Tuhan nyatakanlah apa maksud Mu serta rencana-Mu bagi ku..." Sambil saya duduk duduk di veranda saya, di coffee table saya, dengan secawan milo dan biskut. Saya duduk dengan selesa dan mengambil handphone 📱 saya untuk membaca Alkitab dan saya berkerinduan sekali mau Tuhan berbicara kepada saya. Lalu saya membaca beberapa bab firman TUHAN, sambil meminum kopi memakan biskut dan melihat pemandangan yang hijau dari tingkat 4 rumah saya. Just that moment between me and God and forgetting everything else and emptying my mind. Namun Tuhan tidak berbicara. Lalu saya mengetepikan handphone 📱 saya dan mulai berdiam diri. Tiba-tiba saya mendengar satu bisikan...."Anakku..." Sesudah itu saya merasa satu gerakkan yang mendalam dalam hati saya. Kita semua mau satu saat yang sendiri bersama Tuhan. Kita naik ke puncak gunung, kita masuk ke hutan, kita pergi ke tempat-tempat yang sunyi, ataupun ke pantai dan mau ada masa sendiri anda bersama Tuhan tetapi sedarkah kita bahawa tidak semua berkesempatan seperti kita, ada keselesaan seperti kita? Ramai yang di luar sana masih hidup dalam kegelapan, masih terikat Dengan belenggu dosa,  masih tidak terbuka kepada Tuhan. Dan Tuhan mulai berbicara kepada di saat itu. Hari ini kita sedang menanyakan kepada Tuhan "Apakah kehendak Kepada saya.." Apakah yang Engkau telah siapkan untuk saya" dan sebagainya. Tetapi apabila Roh Kudus berbicara kepada kita, kita tidak mendengarkan suara-Nya.

Ketika Tuhan berbicara, kita harus cepat mendengar dan janganlah banyak cakap. Disebabkan kita terlampau banyak bercakap sehinggakan kita tidak mendengar suara Roh Kudus dan tidak belajar daripada-Nya. We leave out the Holy Spirit and we try to live out our lives. Kerosakan kerohanian yang akan terjadi. Apakah ertinya kebangkitan rohani yang terjadi di dalam hidup kita? Apakah kita sedang mendengarkan suara Roh Kudus hari ini berbicara kepada kita? We desperately need the Holy Spirit to lead us and guide us. We need the Holy Spirit to empower us as we walk with God. We must hear the voice of God.  TUHAN Yesus mengatakan "Domba-domba-Ku mendengarkan suara-Ku dan Aku mengenal mereka dan mereka mengikut Aku..." Apakah respon anda hari ini...?

You are the revivalist...!

Tuhan Memberkati...!

In His Majestic service,

†_=ShErKaRL KuGaN=_†
TFGM's Daily Devotion
http://sherkarl.blogspot.com

** jika kamu diberkati lewat perkongsian ini, maka jadilah saluran berkat bagi mereka yang lain dengan mengongsikan berkat ini.**

No comments: