Friday, December 2, 2016

Revival: The old must go

Sarapan 🍳 ☕ 🍝 🍜 🍞 🍲 🍚 🍘 🍙 🍛 🍖 🍗 🍗 🍱 🍣 🍩 🍪 🍇 🍒 🍓 🍉 🌽 pagi 🌅 ☀ 🌞 yang menjadikan kita ciptaan yang baru. Ayuh kita menjamu selera bersama sajian surgawi ini.

Revival: The old must go

1 Corinthians 5:7  Therefore purge out the old leaven, that you may be a new lump, since you truly are unleavened. For indeed Christ, our Passover, was sacrificed for us.

1 Korintus 5:7 (TB)  Buanglah ragi yang lama itu, supaya kamu menjadi adonan yang baru, sebab kamu memang tidak beragi. Sebab anak domba Paskah kita juga telah disembelih, yaitu Kristus.

Shalom dan salam Revival saudara dan saudari sekalian. Hari yang ke #337. Tahukah anda bahawa yang lama tidak boleh bercampur dengan yang baru? Jika kita mengatakan bahawa Tuhan Yesus telah menyelamatkan kita,  mengampuni segala dosa kita, dalam proses memulihkan kita dan sedang dibentuk menjadi bejana kemuliaan-Nya, maka pastikanlah bahawa kehidupan lama anda telah disalibkan kerana diri anda yang dahulu bukanlah diri anda yang sekarang. The old wine cannot be poured into the new wineskin. Revival is a work of God to revive us from spiritual death to be alive in Him.

1. The old must go
Matius 9:17 (TB)  Begitu pula anggur yang baru tidak diisikan ke dalam kantong kulit yang tua, karena jika demikian kantong itu akan koyak sehingga anggur itu terbuang dan kantong itu pun hancur. Tetapi anggur yang baru disimpan orang dalam kantong yang baru pula, dan dengan demikian terpeliharalah kedua-duanya."

🍞 ☕ Kantong kulit yang baru diperlukan karena kantong itu bebas dari semua bekas unsur fermentasi, misalnya sel-sel ragi yang sudah matang. Apabila sari buah anggur yang baru dimasukkan ke dalam kantong kulit yang lama, maka sari buah itu akan lebih cepat meragi karena sudah ada sel-sel ragi di dalam kantong kulit yang lama itu. Fermentasi yang terjadi dengan demikian akan merosakkan baik sari anggur yang baru maupun kantong kulitnya yang akan pecah karena tekanan proses peragian. Demikianlah juga dengan hidup kerohanian kita. Manusia lama tidak boleh bercampur dengan yang baru dan jika ia masih wujud selepas anda mula percaya kepada Tuhan Yesus, maka itu maksudnya anda masih belum "menyalibkan" kedagingan anda.

Yang baru harus meniadakan yang lama. Tanah perjanjian harus menjadi "tempat tinggal" kita yang baru dan Mesir harus dilupakan. Segala sesuatu tentang kehidupan Mesir yang lalu harus disalibkan. Kristus harus bertakhta di dalam hidup kita. Revival Is a daily process of renewal. Sepertimana road tax kita ada tarikh luputnya, demikianlah juga hidup kita yang lama sudah sampai ke tarikh luputnya. Izinkanlah Roh Kudus memperbaharui anda. Apakah respon anda hari ini....?

You are the revivalist...!

Tuhan Memberkati...!

In His Majestic service,

†_=ShErKaRL KuGaN=_†
TFGM's Daily Devotion
http://sherkarl.blogspot.com

** jika kamu diberkati lewat perkongsian ini, maka jadilah saluran berkat bagi mereka yang lain dengan mengongsikan berkat ini.**

No comments: