Wednesday, December 14, 2016

Revival: Sorrow that produces repentance

Sarapan 🍳 ☕ 🍝 🍜 🍞 🍲 🍚 🍘 🍙 🍛 🍖 🍗 🍗 🍱 🍣 🍩 🍪 🍇 🍒 🍓 🍉 🌽 pagi 🌅 ☀ 🌞 yang menghasilkan perubahan hati. Ayuh kita nikmati bersama sajian surgawi ini.

Revival: Sorrow that produces repentance

2 Corinthians 7:10  For godly sorrow produces repentance [leading] to salvation, not to be regretted; but the sorrow of the world produces death.

2 Korintus 7:10 (TB)  Sebab dukacita menurut kehendak Allah menghasilkan pertobatan yang membawa keselamatan dan yang tidak akan disesalkan, tetapi dukacita yang dari dunia ini menghasilkan kematian.

Shalom dan salam Revival saudara dan saudari sekalian. Hari yang ke #349. Tahukah anda bahawa penyesalan terhadap dosa membuka pintu untuk keselamatan kita? Ada dukacita yang sungguh karena dosa yang menghasilkan pertobatan, yaitu suatu perubahan hati yang menyebabkan kita berbalik dari dosa kepada Allah. Pertobatan semacam ini membawa keselamatan. Pertobatan dari dosa dan iman dalam Kristus merupakan tanggung jawab manusia dalam keselamatan.

1. Sorrow that produces repentance
2 Korintus 7:9 (TB)  namun sekarang aku bersukacita, bukan karena kamu telah berdukacita, melainkan karena dukacitamu membuat kamu bertobat. Sebab dukacitamu itu adalah menurut kehendak Allah, sehingga kamu sedikit pun tidak dirugikan oleh karena kami.

☕🍞 Semalam saya menerima satu berita yang sangat mendorong saya. Katanya dalam isi dorongan itu "bahawa salah satu Sharing saya telah menyentuh dan mengubah kehidupan seorang pribadi dan masalah yang dilewatinya telah selesai". Demikianlah juga dengan Rasul Paulus. Dia mengatakan bahawa "Tetapi sekarang aku bersukacita - bukan kerana aku telah menyedihkan hati kamu, tetapi kerana kesedihan itu sudah mengubah kelakuan kamu. Kesedihan itu sejalan dengan kehendak Allah. Oleh itu kami tidak merugikan kamu.." Wowww.... Adakalanya Firman Tuhan yang anda kongsikan, mungkin seseorang dalam keperluan untuk didorong dan apabila dia terbaca firman TUHAN itu, ia akan terus membangkitkan semangatnya kembali. Terkadang ada orang hanya mau firman TUHAN itu melimpas mereka saja. Mereka sedar dengan keadaan rohani mereka, namun mereka cakap "kasi limpas dulu bha... Nantilah saya bertobat." Mana boleh itu macam kawan? Jika bukan kerana kita, anda dan saya, tidak mungkin Firman Tuhan itu mau bekerja di dalam hidup kita kerana Tuhan tahu bahawa kita perlukan campur tangan Tuhan dalam hidup kita. Jika firman TUHAN itu tidak menggerakkan kita sehingga kita bertobat, kemungkinan besar kita langsung tidak mau meresponi firman TUHAN itu.

Revival happens when we respond to His words.  Kebangkitan rohani terjadi apabila kita meresponi Firman-Nya yang membawa perubahan, penerobosan, pemulihan, pembaharuan, pembentukan. Revival tidak akan terjadi jika tidak ada keterbukaan daripada kita. Adakah firman TUHAN berbicara kepada anda? Adakah firman TUHAN telah menegur anda? Adakah firman Tuhan telah menyatakan kehendak-Nya kepada anda dan anda sedang menolaknya.  Did the word of God changed your plans and yet you insist to continue with your plan and not the Master's plan? Apakah respon anda hari ini....?

You are the revivalist...!

Tuhan Memberkati...!

In His Majestic service,

†_=ShErKaRL KuGaN=_†
TFGM's Daily Devotion
http://sherkarl.blogspot.com

** jika kamu diberkati lewat perkongsian ini, maka jadilah saluran berkat bagi mereka yang lain dengan mengongsikan berkat ini.**

No comments: