Wednesday, March 22, 2017

Revival : Because He loves you

Sarapan 🍳 🍉 🍆 🍇 🍈 🍐 🍑 🍄 🍎 🍏 🍌 🌭 🌮 🌯 🍝 🍖 🍕 🍗 🍟 pagi 🌅 yang menegur dan membentuk pribadi kita. Ayuh kita menjamu selera bersama sajian surgawi ini.

Revival : Because He loves you

Proverbs 3:11-12 (NKJV)  My son, do not despise the chastening of the Lord, Nor detest His correction;
For whom the Lord loves He corrects, Just as a father the son in whom he delights.

Amsal 3:11-12 (AVB)  Hai anakku, jangan pandang sepi pengajaran TUHAN, dan janganlah berasa geram terhadap teguran-Nya,
kerana TUHAN menegur orang yang dikasihi-Nya, seperti seorang bapa terhadap anak yang dikasihinya.

Shalom dan salam Revival kepada saudara dan saudari sekalian. Hari yang ke #81. Tahukah anda bahawa Tuhan selalu menegur orang yang dikasihi-Nya? Tuhan menegur bukannya sebab Tuhan tidak mengasihi kita. Sebab begitu besar kasih-Nya kepada kita, sebab itu Dia menegur kita.

☕ 🍞 Terkadang apabila seseorang menegur kita, soalan yang selalu kita katakan, "siapa kamu untuk menghakimi saya", "kamu fikir kamu baik sangat ka?", "saya tau kisah lama kamu la" dan sebagainya. Menghakimi dan menegur adalah dua perkara yang berbeza. Dalam alkitab di perjanjian baru tertulis tentang para farisi yang mau menghukum Maria Magdalena kerana melakukan dosa. Pada masa itu Yesus pun berada di sana lalu Dia mengatakan "jika ada di antara kamu yang tidak berdosa, ambil batu itu dan baling" tetapi seorang farisi pun tidak melakukannya. Nah, lalu Yesus memanggil wanita itu dan bertanya, "adakah sesiapa membaling batu..." jawab wanita itu "tidak" dan Yesus pun menegur wanita itu dan mengatakan "pergilah dan janganlah berbuat dosa lagi".

🌮🌭 Apa yang saya cuba sampaikan adalah, adakah teguran Yesus itu adalah untuk menghakimi wanita itu? Terkadang Tuhan menegur kita beberapa kali pun, kita masih macam dulu saja. Hanya sementara waktu kita menjadi semangat dan tidak mau kembali ke jalan yang lama, tetapi lambat laun, kedegilan itu, keegoan itu, ketidakpuasan itu, ketidataatan itu, ketidaksetiaan itu semua muncul kembali.

🍕🍖 Kerana Tuhan mengasihi kita maka Dia ingin kita semakin bertumbuh secara efektif. Tentu Tuhan tidak menginginkan kemunculan hal sia-sia dalam hidup kita, yaitu hal-hal yang tidak memuliakan Tuhan kita. Lalu bagaimana kita harus bersikap? Bersedia bekerja sama dengan Tuhan. Kita harus bersedia memangkas hal-hal yang memang Tuhan ingin pangkas dari dalam hidup kita. Agar seperti pohon yang dibersihkan dari benalu, kita dapat tumbuh dengan baik. Atau seperti batu permata yang diasah agar berkilau memancarkan kemuliaan-Nya.

Tuhan Yesus mengatakan "Barangsiapa Kukasihi, ia Kutegor dan Kuhajar; sebab itu relakanlah hatimu dan bertobatlah!" Jadi, apakah respon anda hari ini...?

You are the revivalist...!

Tuhan Memberkati...!

In His Majestic service,

†_=ShErKaRL KuGaN=_†
TFGM's Daily Devotion
http://sherkarl.blogspot.com

** jika kamu diberkati lewat perkongsian ini, maka jadilah saluran berkat bagi mereka yang lain dengan mengongsikan berkat ini.**

No comments: