Wednesday, May 9, 2018

Revival : Never stop praying

Sarapan pagi yang lazat dan enak yang disediakan untuk kita semua. Ayuh kita menjamu selera bersama sajian surgawi ini.
🍳 🍳 🍉 🍆 🍇 🍈 🍐 🍑 🍄 🍎 🍏 🍌 🍦 🍧 🍨 🌭 🍟 🍔 🥓 🍱 🍣

Revival : Never stop praying

Colossians 4:2 (NKJV)  Continue earnestly in prayer, being vigilant in it with thanksgiving;

Kolose 4:2 (TB)  Bertekunlah dalam doa dan dalam pada itu berjaga-jagalah sambil mengucap syukur.

Shalom dan salam Revival kepada saudara dan saudari sekalian. Hari yang ke #129. Tahukah anda bahawa kita harus senantiasa berjaga-jaga sambil berdoa? Kata "Bertekunlah" di dalam bahasa Yunani "proskartereo" berarti "meneruskan dengan tabah", tersirat ketekunan dan semangat yang kuat, tetap berpaut pada doa. Manakala kata "Berjaga-jagalah" di dalam bahasa Yunani "gregoreo" berarti "tersedar atau waspada secara rohani." Ada dua perkara di sini yang kita akan belajar bersama hari ini.

☕ 🍞 Bertekun di dalam doa
➡️Supaya Kita sangat bertekun dalam doa, kita harus waspada terhadap banyak hal yang hendak membuat kita menyimpang dari maksud ini. Iblis dan kelemahan sifat manusiawi kita akan mencoba menyebabkan kita mengabaikan doa itu sendiri atau mengalihkan perhatian kita sementara berdoa. Kita harus mendisiplin diri kita untuk mencapai doa yang diperlukan untuk memperoleh kemenangan rohani kita. Bertekun adalah melakukan sesuatu dengan berulang kali tanpa putus asa.

☕ 🍞 Berjaga-jagalah sambil mengucap syukur
➡️ Ketekunan dalam doa harus diperkuat oleh ucapan syukur kepada Kristus atas apa yang telah dilakukan-Nya bagi kita. Berjaga-jagalah ataupun berwaspadalah setiap waktu dan berdoa sambil mengucapkan syukur kepada Tuhan. Seperti para penjaga, kita senantiasa berwaspada dan menjaga kawasan atau harta yang telah dipercayakan kepada kita. Kita berjaga-jaga supaya tidak ada kesempatan bagi pencuri untuk mencuri. Kita berjaga-jaga supaya kejahatan tidak dapat berkuasa. Paulus meminta jemaat Kolose untuk berdoa dengan sikap berjaga-jaga sambil mengucap syukur. Maksud dari "berjaga-jaga di dalam doa" adalah bahwa kita harus tekun dalam berdoa, terus menerus dan siap selalu dalam berdoa.

No duties can be done aright, unless we persevere in fervent prayer, and watch therein with thanksgiving. Tuhan Yesus berkali-kali mengingatkan murid-Nya untuk berjaga-jaga dan berdoa supaya tidak "tidur" iman mereka dan tidak jatuh ke dalam pencobaan. Adakah kita sedang berdoa? Adakah kita sedang berjaga-jaga? Adakah dupa doa sedang dinaikkan kepada Tuhan Yesus? Apakah respon anda hari ini....?

You are the revivalist...!
#SpreadRevival

Tuhan Memberkati...!

In His Majestic service,

†_=ShErKaRL KuGaN=_†
TFGM's Daily Devotion
http://sherkarl.blogspot.com

** jika kamu diberkati lewat perkongsian ini, maka jadilah saluran berkat bagi mereka yang lain dengan mengongsikan berkat ini.**

No comments: