Tuesday, June 5, 2018

Revival : Sin willfully

Sarapan pagi yang lazat dan enak yang disediakan untuk kita semua. Ayuh kita menjamu selera bersama sajian surgawi ini.
🍳 🍳 🍉 🍆 🍇 🍈 🍐 🍑 🍄 🍎 🍏 🍌 🍦 🍧 🍨 🌭 🍟 🍔 🥓 🍱 🍣

Revival : Sin willfully

Hebrews 10:26 (NKJV)  For if we sin willfully after we have received the knowledge of the truth, there no longer remains a sacrifice for sins,

Ibrani 10:26 (TB)  Sebab jika kita sengaja berbuat dosa, sesudah memperoleh pengetahuan tentang kebenaran, maka tidak ada lagi korban untuk menghapus dosa itu.

Shalom dan salam Revival kepada saudara dan saudari sekalian. Hari yang ke #156. Tahukah anda bahawa ramai yang sudah tahu kebenaran namun masih lagi melakukan dosa? Suatu penolakan yang sengaja terhadap salib oleh orang yang sudah mengenal jalan yang benar tidak memberikan peluang kepada Allah untuk menolongnya. Pada saat kemurahan Allah ini ditolak, penghakiman pasti akan menimpa. Kita sudah dididik dalam kebenaran Firman Tuhan namun terkadang kita terdorong untuk melakukan dosa serta perkara² yang tidak menyenangkan hati Tuhan Yesus. Kita sudah tahu itu salah tetapi kita terus dan tetap melakukannya kerana didorong oleh nafsu kedagingan kita.

☕ 🍞 Dosa yang dimaksud di sini  "jika kita sengaja berbuat dosa" adalah dosa kemurtadan. Memang banyak dosa dibuat dengan sengaja, tetapi dosa kemurtadan adalah apa yang menjadi pokok pembicaraan buku Ibrani ini sejak semula. Bagi  golongan mereka ini, adalah lebih baik jika mereka tidak pernah mengenal kebenaran. Ini adalah penilaian yang sungguh-sungguh tentang tanggung jawab mengerikan dari mereka yang murtad, dan merupakan peringatan tegas agar pembaca surat ini tetap teguh. Hati kita sangat terdorong untuk menerima habuan dunia ini. Terkadang wang ringgit boleh menjadi faktor utama kenapa orang Kristian boleh murtad. Terkadang, mencintai orang yang tidak seiman juga menjadi salah satu faktor kenapa orang Kristian sanggup murtad.

Apabila saya merenungkan kembali kenapa mereka sanggup murtad, saya mendapati bahawa memang mereka sudah tahu kebenaran firman Tuhan namun kenapa mereka sanggup murtad? Ini disebabkan oleh tidak ada pemuridan yang mengajarkan keteguhan iman. Tidak ada persekutuan pribadi dengan Tuhan. Kristian atas nama saja. Tahu kebenaran tetapi tidak mendalami kebenaran itu. Cepat percaya kepada ajakan ajakan ajaran sesat. Demikian adalah beberapa hal yang menyebabkan orang sanggup murtad. Bagaimana dengan anda? Masih berpegang teguh kepada Tuhan Yesus atau anda hampir-hampir mau murtad juga? Apakah respon anda hari ini....?

You are the revivalist...!
#SpreadRevival

Tuhan Memberkati...!

In His Majestic service,

†_=ShErKaRL KuGaN=_†
TFGM's Daily Devotion
http://sherkarl.blogspot.com

** jika kamu diberkati lewat perkongsian ini, maka jadilah saluran berkat bagi mereka yang lain dengan mengongsikan berkat ini.**

No comments: