Monday, May 6, 2019

Revival : A land of plentiful

Sarapan pagi yang lazat dan enak yang disediakan untuk kita semua. Ayuh kita menjamu selera bersama sajian surgawi ini.
🍳 🍳 🍉 🍆 🍇 🍈 🍐 🍑 🍄 🍎 🍏 🍌 🍦 🍧 🍨 🌭 🍟 🍔 🥓 🍱 🍣


Revival : A land of plentiful



Jeremiah 2:7 (UKJV)  And I brought you into a plentiful country, to eat the fruit thereof and the goodness thereof; but when all of you entered, all of you defiled my land, and made mine heritage an abomination.

Yeremia 2:7 (TB)  Aku telah membawa kamu ke tanah yang subur untuk menikmati buahnya dan segala yang baik dari padanya. Tetapi segera setelah kamu masuk, kamu menajiskan tanah-Ku; tanah milik-Ku telah kamu buat menjadi kekejian.


Shalom dan salam Revival kepada saudara dan saudari sekalian. Hari yang ke #126. Tahukah anda bahawa Tuhan telah memberikan kepada kita tanah yang subur? Firman Tuhan hari ini menyoroti hubungan yang tidak lagi mesra antara Tuhan dan umat-Nya. Tuhan mengungkapkan kekecewaan hati-Nya. Betapa mudah umat yang telah dipilih-Nya mendua-hati. Mereka diingatkan akan hubungan kasih yang terjalin dalam peristiwa pembebasan dari Mesir dan pemeliharaan-Nya atas mereka dalam pengembaraan melalui padang gurun yang kering dan tandus. Namun, bagaimana sikap umat-Nya? Bagai pepatah, "kacang melupakan kulitnya", umat bukan berterima kasih atas kemerdekaan dan berkat-berkat-Nya, mereka malah mengkhianati Dia dengan mengikuti para ilah bangsa-bangsa sekitarnya.

☕ 🍞 Dua perkara di dalam firman Tuhan ini menarik perhatian saya. Mari kita sama-sama belajar 📚 daripada firman-Nya.

🔴 Plentiful Country
🌸 Tuhan telah membawa kita keluar daripada "Mesir" ke tanah perjanjian yang penuh dengan madu dan susu. Aoa yang saya fahami daripada firman Tuhan ini adalah, Dia telah menebus kita daripada segala dosa kita dan telah memberikan kepada kita kehidupan yang berkelimpahan. A land of plentiful has been prepared for us. Satu janji Tuhan yang luarbiasa sudah disediakan kepada kita. Tuhan Yesus telah menebus kita supaya kita dapat menikmati "buah-buah" yang sudah Dia sediakan bagi kita semua. Namun... Point kedua kita...

🔴 Defiled My land
🌸 Namun apa yang terjadi adalah setelah kita memasuki tahan perjanjian itu, kita menajiskannya. Maksudnya, setelah kita menerima dan percaya kepada Tuhan Yesus, kita tidak tinggalkan cara hidup yang lama lalu kita menajiskan bait suci Tuhan. Biarpun kita sudah keluar daripada Mesir namus kita masih tinggal seperti yang dulu. Cara hidup yang lama masih belum ditinggalkan lalu kita percaya Yesus hanya sekadar "percaya" tetapi tidak ada perubahan dan transformasi.

Saudara dan saudari sekalian, jikalau kita mau menikmati "buah-buah" yang sudah disediakan oleh Tuhan bagi kita, maka kita bukan hanya percaya kepada Tuhan Yesus tetapi harus mengizinkan Dia untuk bekerja di dalam hidup kita sehingga perubahan terjadi. Jangan saja kita sudah keluar daripada Mesir tetapi cara hidup kita yang lama masih di dalam hidup kita. Harus berubah. Harus diubah. Harus perubahan terjadi. Bagaimana dengan anda? Apakah respon anda hari ini...?


You are the revivalist...!
#SpreadRevival #GreaterMovement

Tuhan Memberkati...!

In His Majestic service,

†_=ShErKaRL KuGaN=_†
TFGM's Daily Devotion
http://sherkarl.blogspot.com

** jika kamu diberkati lewat perkongsian ini, maka jadilah saluran berkat bagi mereka yang lain dengan mengongsikan berkat ini.**

No comments: