Tuesday, August 13, 2019

Revival : Follow Jesus

Sarapan pagi yang lazat dan enak yang disediakan untuk kita semua. Ayuh kita menjamu selera bersama sajian surgawi ini.
🍳 🍳 🍉 🍆 🍇 🍈 🍐 🍑 🍄 🍎 🍏 🍌 🍦 🍧 🍨 🌭 🍟 🍔 🥓 🍱 🍣

Revival : Follow Jesus

Matthew 4:20  They immediately left [their] nets and followed Him.

Matius 4:20 (TB)  Lalu mereka pun segera meninggalkan jalanya dan mengikuti Dia.

Shalom dan salam Revival kepada saudara dan saudari sekalian. Hari yang ke #225. Tahukah anda bahawa panggilan Tuhan Yesus adalah suatu keistimewaan bagi kita? Empat murid pertama yang disebutkan pada nas hari ini memiliki pekerjaan sebagai nelayan. Mereka adalah orang yang biasa bekerja di tengah ombak dan badai untuk mencapai hasil yang mereka harapkan dapat memenuhi keperluan hidup mereka. Entah sudah berapa lama mereka menjadi nelayan, tetapi ketika Yesus datang memanggil mereka menjadi penjala manusia, mereka segera meninggalkan jala dan perahu untuk mengikut Dia. Mereka dipanggil secara khusus untuk memberitakan Injil keselamatan. Ini adalah hak yang begitu istimewa. Manusia yang lemah dan berlatar belakang biasa, dipanggil dan dijadikan alat yang dipakai-Nya untuk kepentingan Kerajaan Allah.

☕ 🍞 Kita dapat melihat  bahawa ada orang yang mengikut Yesus  kerana dipanggil secara khusus, ada juga yang disebabkan oleh alasan atau keperluan tertentu di dalam hidupnya, yang harus dipenuhi. Ini tidak bisa disalahkan, sepanjang orang tidak menjadikan hal itu sebagai tujuan dalam mengikut Yesus sehingga ketika keperluannya terpenuhi, lalu Yesus pun dilepaskan dan ditinggalkan. Mengapa murid-murid-Nya menerima ajakan Tuhan Yesus? Tentu kerana mereka sudah mendengar pelayanan Yesus yang memberitakan Injil Kerajaan Surga. Pemberitaan itu disertai dengan pelbagai perbuatan baik sehingga banyak orang mengalami kesembuhan dari berbagai penyakit. Panggilan untuk memberitakan Injil ini juga berlaku bagi kita, anak-anak Tuhan yang hidup di masa kini. Ada yang menjadi penjala manusia melalui kerjayanya masing-masing, misalnya sebagai guru, nelayan, pegawai, doktor atau juru masak. Bagaimana caranya? Melalui kata-kata dan kesaksian hidup kita. Namun, ada juga yang Tuhan panggil untuk meninggalkan pekerjaan lama supaya dapat konsentrasi melayani jiwa-jiwa yang memerlukan kasih Tuhan.

Siapkah Anda meninggalkan kerjaya kalau memang itu adalah rencana Tuhan bagi Anda? Ambillah keputusan untuk memiliki hidup yang lebih bermakna dengan melayani Dia dan menjadi saksi-Nya. Kalau kita memang dipanggil secara khusus dan untuk itu kita harus meninggalkan pekerjaan, gumulkan secara serius terlebih dahulu. Namun kadang-kadang sesuatu di dalam diri kita sendiri boleh menghalangi kita iaitu karakter khusus yang harus kita tinggalkan, ego yang menghalangi Kristus menempati posisi utama dalam hidup kita, atau kesenangan-kesenangan tertentu yang membuat Kristus tidak menjadi yang terutama dalam hati. Mintalah Roh Kudus memeriksa hati Anda. Bagaimana dengan anda..? Apakah respon anda hari ini..?

You are the revivalist...!
#SpreadRevival #GreaterMovement

Tuhan Memberkati...!

In His Majestic service,

†_=ShErKaRL KuGaN=_†
TFGM's Daily Devotion
http://sherkarl.blogspot.com

** jika kamu diberkati lewat perkongsian ini, maka jadilah saluran berkat bagi mereka yang lain dengan mengongsikan berkat ini.**

No comments: