Tuesday, August 27, 2019

Revival : The preserved wine

Sarapan pagi yang lazat dan enak yang disediakan untuk kita semua. Ayuh kita menjamu selera bersama sajian surgawi ini.
🍳 🍳 🍉 🍆 🍇 🍈 🍐 🍑 🍄 🍎 🍏 🍌 🍦 🍧 🍨 🌭 🍟 🍔 🥓 🍱 🍣

Revival : The preserved wine

Matthew 9:17  Nor do they put new wine into old wineskins, or else the wineskins break, the wine is spilled, and the wineskins are ruined. But they put new wine into new wineskins, and both are preserved.

Matius 9:17 (TB)  Begitu pula anggur yang baru tidak diisikan ke dalam kantong kulit yang tua, karena jika demikian kantong itu akan koyak sehingga anggur itu terbuang dan kantong itu pun hancur. Tetapi anggur yang baru disimpan orang dalam kantong yang baru pula, dan dengan demikian terpeliharalah kedua-duanya.

Shalom dan salam Revival kepada saudara dan saudari sekalian. Hari yang ke #239. Tahukah anda bahawa anggur baru disimpan di dalam kantong yang baru? Pada zaman dahulu, untuk menjaga agar sari buah anggur tetap manis untuk jangka waktu tertentu, orang akan menyaring atau mendidihkan sari buah tersebut, memasukkannya ke dalam botol lalu menempatkannya di suatu tempat yang sejuk. Kantong kulit yang baru diperlukan kerana kantong itu bebas dari semua bekas unsur fermentasi, serta bakteria dan juga sel-sel ragi yang sudah matang. Apabila sari buah anggur yang baru dimasukkan ke dalam kantong kulit yang lama, maka sari buah itu akan lebih cepat meragi kerana sudah ada sel-sel ragi di dalam kantong kulit yang lama itu. Fermentasi yang terjadi dengan demikian akan merusak baik sari anggur yang baru maupun kantong kulitnya (yang akan pecah kerana tekanan proses peragian). Columella, seorang Romawi yang ahli di bidang pertanian pada abad I, menulis bahwa untuk menjaga agar sari buah anggur "tetap manis", maka sari buah tersebut harus dimasukkan ke dalam suatu wadah baru yang tertutup rapat-rapat.

☕ 🍞 Anggur baru akan melewati satu proses fermentasi sehingga ia menjadi anggur yang sedap 😋 untuk diminum. Demikianlah juga dengan kehidupan kita. Apabila kita sudah percaya kepada Tuhan Yesus, maka cara hidup yang lama harus dimatikan dan menerima kehidupan yang baru dari Kristus Yesus. Yang lama tidak boleh bercampur dengan yang baru kerana ia akan memberontak dan melawan. Proses "fermentasi" orang yang percaya kepada-Nya adalah proses pembaharuan, pembentukan, pemurnian, pemuridan dan ini melingkupi proses umumnya iaitu menjadi ciptaan yang baru. Janganlah ikut kebiasaan dunia, tetapi biarlah Allah membaharui cara anda berfikir, sehingga anda dapat mengetahui kehendak Allah - iaitu apa yang baik dan yang menyenangkan hati-Nya, serta yang sempurna. Jadi siapa yang ada di dalam Kristus, ia adalah ciptaan baru: yang lama sudah berlalu, sesungguhnya yang baru sudah datang.

Anggur ini dipelihara, dijaga dengan rapi. Demikian juga, Tuhan Yesus menjaga kita. You are preserved in Christ Jesus to last longer so that you will not be rotten by the worldly desires. Bagaimana dengan anda? Apakah respon anda hari ini?

You are the revivalist...!
#SpreadRevival #GreaterMovement

Tuhan Memberkati...!

In His Majestic service,

†_=ShErKaRL KuGaN=_†
TFGM's Daily Devotion
http://sherkarl.blogspot.com

** jika kamu diberkati lewat perkongsian ini, maka jadilah saluran berkat bagi mereka yang lain dengan mengongsikan berkat ini.**

No comments: