Saturday, May 16, 2020

Revival : Able to make you strong

Sarapan pagi yang lazat dan enak yang disediakan untuk kita semua. Ayuh kita menjamu selera bersama sajian surgawi ini.
🍳 🍳 🍉 🍆 🍇 🍈 🍐 🍑 🍄 🍎 🍏 🍌 🍦 🍧 🍨 🌭 🍟 🍔 🥓 🍱 🍣


Revival : Able to make you strong 

Romans 16:25-27
25 Now all glory to God, who is able to make you strong, just as my Good News says. This message about Jesus Christ has revealed His plan for you Gentiles, a plan kept secret from the beginning of time.
26 But now as the prophets foretold and as the eternal God has commanded, this message is made known to all Gentiles everywhere, so that they too might believe and obey Him.
27 All glory to the only wise God, through Jesus Christ, forever. Amen.

Roma 16:25-27 (TB)
25 Bagi Dia, yang berkuasa menguatkan kamu, — menurut Injil yang kumasyhurkan dan pemberitaan tentang Yesus Kristus, sesuai dengan pernyataan rahasia, yang didiamkan berabad-abad lamanya,
26 tetapi yang sekarang telah dinyatakan dan yang menurut perintah Allah yang abadi, telah diberitakan oleh kitab-kitab para nabi kepada segala bangsa untuk membimbing mereka kepada ketaatan iman --
27 bagi Dia, satu-satunya Allah yang penuh hikmat, oleh Yesus Kristus: segala kemuliaan sampai selama-lamanya! Amin.


Shalom dan salam Revival kepada saudara dan saudari sekalian. Hari yang ke #137. Tahukah anda bahawa Tuhan dapat menguatkan anda? Nah, penutupan buku Roma ini diakhiri dengan kata-kata pujian kepada Tuhan Yesus. Namun di dalam penutupan ini, Paulus ada menyatakan beberapa hal yang kita akan pelajari bersama.

☕ 🍞 Dalam penutup surat ini, kesimpulan yang Paulus buat bukan pernyataan doktrin tetapi suatu puji-pujian kepada Allah. Isi pujian ini sungguh mantap meringkaskan isi surat Roma. Beberapa yang dapat kita pelajari adalah :

1. Berkuasa menguatkan kamu
❤️ Paulus telah menyatakan kuasa Allah yang menyelamatkan orang berdosa. Kuasa yang sama, kini Paulus yakini akan memelihara mereka yang sudah diselamatkan untuk tinggal teguh dalam iman mereka, memelihara hidup yang kudus, menegakkan kebenaran, dan dalam kesatuan tubuh Kristus. We do not earn this from God by our good deeds. Oleh kerana kekuatan rohani diperoleh bukan melalui ketaatan pada peraturan-peraturan tertentu, tetapi dari Allah yang Maha kuasa, maka Dia layak dipuji selama-lamanya.

2. Membimbing mereka kepada ketaatan iman
❤️ Injil diberitakan kepada kita semua supaya Ia membimbing kita kepada kebenaran Firman Tuhan yang mutlak dan bukannya ajaran-ajaran sesat yang timbul daripada ideologi serta pemahaman masing-masing. Tujuannya dapat dilihat dengan mudah, yakni demi ketaatan iman, supaya kita dapat mempercayai dan menaatinya, menerima dan dikendalikan olehnya. Injil dinyatakan bukan sekadar untuk dibicarakan atau diperdebatkan, melainkan untuk ditaati. Ketaatan iman merupakan ketaatan yang percaya kepada firman-Nya, dan yang dihasilkan oleh kasih karunia iman.

3. Doxology
❤️ Doxologi ialah pujian keagungan bagi Tuhan. Nyanyian pujian yang biasa kita naikkan di akhir kebaktian itu kita warisi dan susun dalam model doxologi ini. Paulus mengagungkan dan mendengungkan kuasa Allah yang Maha Besar dan yang penuh hikmat.

✍🏻 Allah menghendaki konsistensi atau kesetiaan kita. Roh-Nya telah diam dalam anak-anak-Nya. Allah menyediakan kuasa dan hikmat-Nya untuk menuntun kita. Mengapa dalam realita begitu banyak Kristian tidak konsisten dalam imannya? Kerana banyak orang menjadi Kristian tidak berjumpa pribadi dengan Tuhan! Tetap setia kepada kebenaran firman Tuhan dan janganlah terpesong dengan ajaran-ajaran sensasi yang sesat. Firman-Nya mampu menguatkan kita dan memberikan harapan dan bukannya ketakutan. Ketakutan berasal daripada iblis. Bagaimana dengan anda..? Apakah respon anda hari ini...?

You are the revivalist...! 
#SpreadRevival #GreaterMovement 

Tuhan Memberkati...!

In His Majestic service,

†_=ShErKaRL KuGaN=_†
TFGM's Daily Devotion 
http://sherkarl.blogspot.com

** Selain daripada membaca renungan ini, saya menyarankan agar anda juga mengaji, merenungkan serta menggali lebih dalam Firman Tuhan. Jika kamu diberkati lewat perkongsian ini, maka jadilah saluran berkat bagi mereka yang lain dengan mengongsikan berkat ini.**

No comments: