Wednesday, May 27, 2020

Revival : Focus to His calling

Sarapan pagi yang lazat dan enak yang disediakan untuk kita semua. Ayuh kita menjamu selera bersama sajian surgawi ini.
🍳 🍳 🍉 🍆 🍇 🍈 🍐 🍑 🍄 🍎 🍏 🍌 🍦 🍧 🍨 🌭 🍟 🍔 🥓 🍱 🍣


Revival : Focus to His calling

1 Corinthians 7:17  Each of you should continue to live in whatever situation the Lord has placed you, and remain as you were when God first called you. This is my rule for all the churches.

1 Korintus 7:17 (TB)  Selanjutnya hendaklah tiap-tiap orang tetap hidup seperti yang telah ditentukan Tuhan baginya dan dalam keadaan seperti waktu ia dipanggil Allah. Inilah ketetapan yang kuberikan kepada semua jemaat.


Shalom dan salam Revival kepada saudara dan saudari sekalian. Hari yang ke #148. Tahukah anda bahawa kita harus fokus pada panggilan Tuhan dalam hidup kita? Jikalau anda membaca ayat ini, ada satu pertanyaan yang dapat kita tarik. Apa artinya "tinggal dalam keadaan sebagaimana ia dipanggil"? 

☕ 🍞 Pertama, jangan mengupayakan perubahan apa-apa yang menyangkut penampilan luarmu ketika kamu menjadi orang percaya. Yang penting adalah panggilanmu dan perubahan di dalam kamu dengan menaati hukum-hukum Allah! Atau kedua, "tinggal tetap sebagai orang percaya dalam situasi apa pun yang Tuhan aturkan buat anda, sebagaimana Tuhan telah memanggilmu". Dengan kata lain, setialah! Di sini Rasul Paulus mengambil kesempatan untuk menasihati mereka supaya tetap hidup dalam keadaan pada waktu Kekristenan menjumpai mereka, dan pada waktu mereka bertobat menjadi Kristian. Ada orang yang menjadi Kristian, lalu mengganti namanya atau menambahkan nama 'kristian' di samping nama aslinya. Ada pula yang mengganti kebiasaan berpakaiannya, mungkin dulu pakaiannya ala rockers tetapi setelah itu memakai tuxedo 🤵. Tentu boleh-boleh saja hal itu dilakukan dan tidak salah. Persoalannya, apakah itu perlu dan berguna? Bahkan yang lebih penting lagi di sini adalah apakah dalam konteks tertentu tidak menjadi batu sandungan? Apabila seseorang itu menjadi Kristian, maka dia menjadi seperti "manusia supreme" sehinggakan memandang rendah orang lain apa lagi aliran aliran Kristian yang lain. Sekiranya untuk hal inilah Yesus mati bagi anda, lebih baik tetap hidup seperti orang yang tidak mengenal Tuhan Yesus.

✍🏻 Ketahuilah bahawa perubahan luaran itu tidak penting sangat. Yang teramat penting adalah perubahan hati kita. Biarpun kita memiliki sijil, diploma, degree maupun PhD Di dalam Teologi, sekiranya hati kita tidak berubah, sia sia sajalah sijil dan pencapaian itu semua. Hati yang dipenuhi kepahitan harus mengalami pemulihan. Just come as you are to God and serve Him. Untuk hal inilah kita dipanggil dan bukannya untuk menjatuhkan serta memandang rendah sesama sendiri. Perubahan hati yang harus terjadi adalah jauhilah kejahatan dan janganlah berbuat dosa lagi. Fokus pada panggilan anda dan layanilah Tuhan dengan setia. Bagaimana dengan anda? Apakah respon anda hari ini....?

You are the revivalist...! 
#SpreadRevival #GreaterMovement 

Tuhan Memberkati...!

In His Majestic service,

†_=ShErKaRL KuGaN=_†
TFGM's Daily Devotion 
http://sherkarl.blogspot.com

** Selain daripada membaca renungan ini, saya menyarankan agar anda juga mengaji, merenungkan serta menggali lebih dalam Firman Tuhan. Jika kamu diberkati lewat perkongsian ini, maka jadilah saluran berkat bagi mereka yang lain dengan mengongsikan berkat ini.**

No comments: