Monday, May 18, 2020

Revival : Wisdom of this world

Sarapan pagi yang lazat dan enak yang disediakan untuk kita semua. Ayuh kita menjamu selera bersama sajian surgawi ini.
🍳 🍳 🍉 🍆 🍇 🍈 🍐 🍑 🍄 🍎 🍏 🍌 🍦 🍧 🍨 🌭 🍟 🍔 🥓 🍱 🍣


Revival : Wisdom of this world


1 Corinthians 1:20  Where is the wise? Where is the scribe? Where is the disputer of this age? Has not God made foolish the wisdom of this world?

1 Korintus 1:20 (TB)  Di manakah orang yang berhikmat? Di manakah ahli Taurat? Di manakah pembantah dari dunia ini? Bukankah Allah telah membuat hikmat dunia ini menjadi kebodohan?


Shalom dan salam Revival kepada saudara dan saudari sekalian. Hari yang ke #139. Tahukah anda bahawa kita tidak boleh mengaitkan falsafah dan hikmat dunia dengan Firman Tuhan supaya menyesuaikannya dengan hujah kita? Hikmat dunia ini adalah suatu hikmat yang mengesampingkan Allah, menekankan kesanggupan manusia sendiri, menjadikan manusia kekuasaan tertinggi dan menolak untuk mengakui penyataan Allah dalam Yesus Kristus.

☕ 🍞 Hikmat ini disebut Allah sebagai kebodohan, kerana melaluinya manusia telah gagal untuk menemukan kebenaran dan mengenal Khaliknya. Orang percaya harus mengembangkan sikap yang mencela secara rohani hikmat manusia dan pandangan hidup yang sekular. Jangan sekali-kali menyesuaikan Injil dan berita salib dengan filsafat, ilmu pengetahuan, ataupun segala hal lain yang disebut hikmat manusia. Paulus tidak mengutuk hikmat manusiawi sejati. Memanglah hikmat itu adalah karunia Allah dan dengan itu manusia dapat mengenal Allah. Yang dikutukinya  ialah hikmat yang angkuh hati dan puas diri. Segala ilmu pengetahuan yang dibangga-banggakan dunia ini tidak akan dan tidak mampu membawa dunia ini kepada Allah. Tak peduli dengan segala hikmat yang mereka miliki, ketidaktahuan tetap ada, ketidakadilan masih berlimpah-limpah. Manusia menjadi sombong oleh pengetahuan mereka yang semu, dan malah menjadi semakin terasingkan dari Allah. Dan itulah sebabnya Allah berkenan menyelamatkan mereka yang percaya oleh kebodohan pemberitaan Injil. Oleh kebodohan pemberitaan Injil, maksudnya bukan benar-benar bodoh dalam arti yang sebenarnya, tetapi ini hanya ungkapan kasarnya saja.

✍🏻 Nah saudara dan saudari sekalian, memiliki hikmat tidak salah, yang salah adalah apabila kita mencampur adukkan hikmat itu dengan filsafat dunia ini untuk membuktikan sesuatu hal. Seperti yang tertulis di petikan Firman Tuhan ini "bukankah Allah telah membuat hikmat dunia ini menjadi kebodohan?", orang yang mempunyai khayalan paling tinggi dalam membentuk gagasan tentang Allah, jatuh ke dalam kecongkakan yang paling mencolok dan ganjil. Dan itu hukuman yang adil bagi kesombongan dan keangkuhan diri mereka. Demikianlah, dunia tidak mengenal Allah oleh hikmatnya. Bagaimana dengan anda...? Adakah kita sedang memakai filsafat dunia ini untuk menyatakan atau menyampaikan penjelasan Kebenaran Firman Tuhan? Apakah respon anda hari ini...?


You are the revivalist...! 
#SpreadRevival #GreaterMovement 

Tuhan Memberkati...!

In His Majestic service,

†_=ShErKaRL KuGaN=_†
TFGM's Daily Devotion 
http://sherkarl.blogspot.com

** Selain daripada membaca renungan ini, saya menyarankan agar anda juga mengaji, merenungkan serta menggali lebih dalam Firman Tuhan. Jika kamu diberkati lewat perkongsian ini, maka jadilah saluran berkat bagi mereka yang lain dengan mengongsikan berkat ini.**

No comments: