Wednesday, May 20, 2020

Revival : Human wisdom

Sarapan pagi yang lazat dan enak yang disediakan untuk kita semua. Ayuh kita menjamu selera bersama sajian surgawi ini.
🍳 🍳 🍉 🍆 🍇 🍈 🍐 🍑 🍄 🍎 🍏 🍌 🍦 🍧 🍨 🌭 🍟 🍔 🥓 🍱 🍣


Revival : Human Wisdom 

1 Corinthians 2:13 When we tell you these things, we do not use words that come from human wisdom. Instead, we speak words given to us by the Spirit, using the Spirit's words to explain spiritual truths.

1 Korintus 2:13 (TB) Dan karena kami menafsirkan hal-hal rohani kepada mereka yang mempunyai Roh, kami berkata-kata tentang karunia-karunia Allah dengan perkataan yang bukan diajarkan kepada kami oleh hikmat manusia, tetapi oleh Roh.

Shalom dan salam Revival kepada saudara dan saudari sekalian. Hari yang ke #141. Tahukah anda bahawa terkadang kita memakai hikmat dunia dalam menafsirkan hal-hal rohani? Para rasul telah menerima hikmat yang mereka ajarkan itu bukan dari orang-orang berhikmat di dunia ini, melainkan dari Roh Allah. Mereka juga tidak membungkusnya dengan ajaran manusia, tetapi menyampaikan ajaran Kristus apa adanya, dengan menggunakan perkataan yang diajarkan kepada mereka oleh Roh Kudus. Walaupun Paulus sedang menulis mengenai asal mula ilahi dari pemberitaannya, ayat 1Kor 2:9-13 menunjukkan langkah-langkah yang dengannya Roh Kudus juga mengilhamkan penulisan Alkitab.

☕🍞 Roh Kudus tidak hanya memberikan para rasul pengetahuan tentang hal-hal ini, tetapi juga menaruh perkataan di dalam mulut mereka. Perhatikanlah, kebenaran Allah tidak perlu dibumbui dengan keterampilan atau kefasihan manusia. Kebenaran-Nya itu akan tampil terbaik bila disampaikan dengan kata-kata yang diajarkan oleh Roh Kudus. Roh Allah lebih tahu bagaimana cara menyampaikan hal-hal yang terdapat di dalam diri Allah daripada pengkritik, ahli pidato, atau ahli falsafah terhebat mana pun. Allah berhasrat untuk menyampaikan hikmat-Nya kepada umat manusia. Hikmat ini menyangkut keselamatan kita, sambil berpusat pada Kristus sebagai hikmat Allah. Hanya melalui Roh Kudus kebenaran dan hikmat Allah dapat dinyatakan kepada umat manusia. Roh Kudus mengetahui sepenuhnya pikiran Allah. Penyataan Allah telah dikaruniakan kepada orang-orang percaya yang terpilih melalui kehadiran Roh Kudus yang mendiami dirinya. Para penulis Alkitab menulis dengan perkataan yang diajarkan oleh Roh Kudus; Roh menuntun para penulis dalam pemilihan kata-kata yang mereka pakai. Pada saat yang sama, bimbingan Roh dalam mengungkapkan kebenaran ilahi itu tidak bersifat mekanis; melainkan Roh itu menggunakan kosa kata dan gaya penulisan setiap penulis.

✍🏻 Oleh itu, saat kita membaca Alkitab, janganlah baca secara semberono. Tetapi bacalah dengan pimpinan Roh Kudus yang dapat menyingkap rahasia kebenaran Firman Tuhan. Jadilah seperti orang Berea kerana mereka menerima firman itu dengan segala kerelaan hati dan setiap hari mereka menyelidiki Kitab Suci untuk mengetahui, apakah semuanya itu benar demikian. Apakah respon anda hari ini...?

You are the revivalist...! 
#SpreadRevival #GreaterMovement 

Tuhan Memberkati...!

In His Majestic service,

†_=ShErKaRL KuGaN=_†
TFGM's Daily Devotion 
http://sherkarl.blogspot.com

** Selain daripada membaca renungan ini, saya menyarankan agar anda juga mengaji, merenungkan serta menggali lebih dalam Firman Tuhan. Jika kamu diberkati lewat perkongsian ini, maka jadilah saluran berkat bagi mereka yang lain dengan mengongsikan berkat ini.**

No comments: