Saturday, May 23, 2020

Revival : Humble yourself servant's of God

Sarapan pagi yang lazat dan enak yang disediakan untuk kita semua. Ayuh kita menjamu selera bersama sajian surgawi ini.
🍳 🍳 🍉 🍆 🍇 🍈 🍐 🍑 🍄 🍎 🍏 🍌 🍦 🍧 🍨 🌭 🍟 🍔 🥓 🍱 🍣


Revival : Humble yourself servant's of God

1 Corinthians 4:6  Now these things, brethren, I have figuratively transferred to myself and Apollos for your sakes, that you may learn in us not to think beyond what is written, that none of you may be puffed up on behalf of one against the other.

1 Korintus 4:6 (TB)  Saudara-saudara, kata-kata ini aku kenakan pada diriku sendiri dan pada Apolos, karena kamu, supaya dari teladan kami kamu belajar apakah artinya ungkapan: "Jangan melampaui yang ada tertulis", supaya jangan ada di antara kamu yang menyombongkan diri dengan jalan mengutamakan yang satu dari pada yang lain.


Shalom dan salam Revival kepada saudara dan saudari sekalian. Hari yang ke #144. Tahukah anda bahawa setiap orang percaya haruslah merendahkan diri di hadapan Tuhan? Teguran Paulus kepada jemaat Korintus jadi teguran juga bagi kita. Kita boleh saja membanggakan diri kerana jadi anggota suatu gereja besar atau bila gereja kita dipimpin oleh pendeta besar yang terkenal. Kebanggaan itu membuat kita jadi merasa seolah-olah kita sama besarnya dengan pendeta tersebut. Atau kita telah memilih jalan yang benar dengan menjadi anggota gereja tersebut. Kebanggaan seperti ini dapat melahirkan perasaan superioritas yang tidak pada tempatnya serta dapat membuat kita merendahkan gereja-gereja yang beranggotakan orang-orang yang berstatus ekonomi rendah. Ingatlah bahwa esensi iman kita adalah memikul salib dan mengikut Kristus.

☕ 🍞 Nasihat yang ingin ditekankan Rasul Paulus dalam hal ini adalah supaya kita belajar apakah artinya ungkapan: “Jangan melampaui yang ada tertulis” supaya jangan ada di antara kita yang menyombongkan diri. Terkadang kita menggelar diri kita sendiri dengan pelbagai gelaran dan mengangkat-angkat diri kita masing-masing menjadi "talk of the town", sesuatu yang sensasi dengan penyataan² yang sensasi. Terkadang kita seperti menagih kasihan daripada para "likers" di media sosial dan cuba mempertahankan diri sendiri sedangkan yang sebenarnya kita sedang cuba lakukan adalah supaya kita mendapat perhatian orang semua. Ingatlah bahawa diri kita tidaklah lebih daripada Guru kita Yesus Kristus dan janganlah cuba mau menjadi lebih besar dari Yesus Kristus. Perhatikanlah, firman Allah adalah aturan terbaik untuk menilai orang. Selain itu, menilai orang dengan benar, dan bukan menilai mereka lebih tinggi daripada yang sepantasnya, adalah satu cara untuk menghindari segala pertengkaran dan pertikaian di dalam jemaat. Kesombongan biasanya mendasari pertengkaran-pertengkaran itu. Keangkuhan diri banyak mempengaruhi kita dalam memberi penghargaan yang tidak semestinya terhadap guru-guru kita, dan juga terhadap diri kita sendiri. 

✍🏻 Kita tidak akan saling menyombongkan diri jika kita ingat bahwa semua hamba Tuhan adalah alat-alat yang dipakai Allah di ladang dan bangunan-Nya, dan dianugerahi oleh-Nya dengan berbagai macam talenta dan kemampuan. Bagaimana dengan anda...? Apakah respon anda hari ini...?

You are the revivalist...! 
#SpreadRevival #GreaterMovement 

Tuhan Memberkati...!

In His Majestic service,

†_=ShErKaRL KuGaN=_†
TFGM's Daily Devotion 
http://sherkarl.blogspot.com

** Selain daripada membaca renungan ini, saya menyarankan agar anda juga mengaji, merenungkan serta menggali lebih dalam Firman Tuhan. Jika kamu diberkati lewat perkongsian ini, maka jadilah saluran berkat bagi mereka yang lain dengan mengongsikan berkat ini.**

No comments: