Friday, January 5, 2024

Revival : The 1st Murder

Sajian makanan rohani yang lazat dan enak yang disediakan untuk kita semua. Ayuh kita menjamu selera bersama sajian surgawi ini.
🍳 🍳 🍉 🍆 🍇 🍈 🍐 🍑 🍄 🍎 🍏 🍌 🍦 🍧 🍨 🌭 🍟 🍔 🥓 🍱 🍣


Revival : The 1st Murder


Genesis 4:8 Now Cain talked with Abel his brother; and it came to pass, when they were in the field, that Cain rose up against Abel his brother and killed him.



Shalom dan salam Revival kepada saudara dan saudari sekalian. Hari yang ke #5. Tahukah anda bahawa oleh kerana kebencian dan kecemburuan, orang sanggup membunuh bahkan melakukan apa saja? Habel membawa korban terbaik, hasil pertama dari apa yang dikerjakannya. Tidak demikian dengan Kain. Tidak diindikasikan bahwa Kain membawa hasil sulung dari apa yang diusahakannya. Maka, Allah menganggap baik apa yang diberikan Habel dan menolak Kain. Penolakan itu sakit. Kain tak mampu menahan emosi dan kebenciannya. Harga dirinya terlalu tinggi untuk membiarkan seorang Habel hidup. Pembunuhan pertama terjadi dalam sejarah manusia.


🍞 ☕ Lihatlah juga apa yang dihasilkan dari iri hati, kebencian, kekejian, dan segala perbuatan yang tak mengenal belas kasihan. Jika semua itu dimanjakan dan dituruti di dalam jiwa, maka ada bahaya bahwa itu akan melibatkan manusia dalam perbuatan membunuh yang jelas-jelas salah dan mengerikan. Lekas marah berarti membunuh di dalam hati. Jauh terlebih lagi kebencian. Siapa yang membenci saudaranya sudah menjadi pembunuh di hadapan Allah, dan, jika Allah membiarkan dia sendirian begitu saja, maka tidak ada yang diinginkannya lagi selain kesempatan untuk menjadi pembunuh di hadapan dunia. Apa yang dikatakan Kitab Suci kepada kita sebagai alasan mengapa ia membunuhnya sudah cukup untuk memperberat tindak pembunuhan itu. Hal itu kerana segala perbuatannya jahat dan perbuatan adiknya benar, sehingga dalam hal ini ia menunjukkan dirinya sebagai orang yang berasal dari si jahat, anak Iblis, sebagai musuh segala kebenaran, bahkan musuh saudaranya sendiri, dan, dalam hal ini, ia digerakkan langsung oleh si pembinasa.

👉🏼 Kain membunuh kerana perasaan benci dan cemburu. Itu merupakan satu dosa. Hal ini pun seringkali kita juga melakukannya. Kerana cemburu, kita memburuk-burukkan seorang yang lain. Kerana benci, kita sanggup viralkan cerita yang tidak benar tentang seseorang. Bukankan itupun dikira sebagai sudah "membunuh"? Fikir-fikirlah! Apakah respon kita hari ini...?


You are the revivalist...! 
#SpreadRevival #GreaterMovement 

Tuhan Memberkati...!

In His Majestic service,

†_=ShErKaRL KuGaN=_†
TFGM's Daily Devotion 
http://sherkarl.blogspot.com

** Selain daripada membaca renungan ini, saya menyarankan agar anda juga mengkaji, merenungkan serta menggali lebih dalam Firman Tuhan. Jika kamu diberkati lewat perkongsian ini, maka jadilah saluran berkat bagi mereka yang lain dengan mengongsikan berkat ini.**

No comments: