Friday, January 12, 2024

Revival : He has a plan

Sajian makanan rohani yang lazat dan enak yang disediakan untuk kita semua. Ayuh kita menjamu selera bersama sajian surgawi ini.
🍳 🍳 🍉 🍆 🍇 🍈 🍐 🍑 🍄 🍎 🍏 🍌 🍦 🍧 🍨 🌭 🍟 🍔 🥓 🍱 🍣



Revival : He has a plan



Genesis 16:2 So Sarai said to Abram, "See now, the LORD has restrained me from bearing children. Please, go in to my maid; perhaps I shall obtain children by her. " And Abram heeded the voice of Sarai.

Kejadian 16:2 (TB) Berkatalah Sarai kepada Abram: "Engkau tahu, TUHAN tidak memberi aku melahirkan anak. Karena itu baiklah hampiri hambaku itu; mungkin oleh dialah aku dapat memperoleh seorang anak." Dan Abram mendengarkan perkataan Sarai.


Shalom dan salam Revival kepada saudara dan saudari sekalian. Hari yang ke #12. Tahukah anda bahawa kita harus percaya kepada rencana Tuhan? Di Mesopotamia biasanya seorang isteri yang mandul membiarkan pelayannya melahirkan anak. Anak-anak itu dianggap sebagai anak sang isteri. Terlepas dari kebiasaan ini, usaha Abram dan Sarai untuk memperoleh anak melalui Hagar bukan merupakan cara Allah.


🍞 ☕ Di dalam Perjanjian Baru, menyamakan putra Hagar dengan hasil usaha manusia -- "diperanakkan menurut daging" dan bukan "menurut Roh". Dengan kata lain, tidak pernah dapat dibenarkan untuk mencoba mencapai maksud Allah dengan cara-cara yang tidak sesuai dengan Roh, pengharapan yang tekun, dan doa yang yakin. Sarai menggunakan kemandulan ini sebagai alasan kepada Abram untuk menikahi hamba perempuannya. Dan Abram pun berhasil diyakinkan dengan alasan ini. Apabila hati kita terlalu terpatri pada penghiburan yang datang dari makhluk ciptaan apa saja, maka kita dengan mudah segera memakai cara-cara yang menyimpang untuk mendapatkan penghiburan itu. Keinginan-keinginan yang berlebihan biasanya menimbulkan usaha-usaha yang tidak menurut aturan. Jika keinginan-keinginan kita tidak dijaga untuk terus tunduk pada pemeliharaan Allah, maka usaha-usaha kita untuk mengejar keinginan itu jarang dapat terus dikendalikan di bawah peraturan-peraturan-Nya. Kerana kurang teguhnya ketergantungan kita pada janji Allah dan ketidaksabaran kita untuk menunggu waktu-Nya, maka kita keluar dari jalan kewajiban untuk menggapai rahmat yang diharapkan. Siapa yang percaya, tidak akan gelisah.

👉🏼 Maksudnya, Tuhan sudah punya satu rencana yang luarbiasa indah bagi kita, tetapi terkadang kita tidak melihat gambaran besar daripada janji-Nya itu dan langsung kita sendiri mengaturkan untuk sesuatu hal itu terjadi. Harus kita mengerti bahwa sekiranya TUHAN telah berjanji, maka Dia pasti akan menepatinya. Apakah respon kita hari ini...?


You are the revivalist...! 
#SpreadRevival #GreaterMovement 

Tuhan Memberkati...!

In His Majestic service,

†_=ShErKaRL KuGaN=_†
TFGM's Daily Devotion 
http://sherkarl.blogspot.com

** Selain daripada membaca renungan ini, saya menyarankan agar anda juga mengkaji, merenungkan serta menggali lebih dalam Firman Tuhan. Jika kamu diberkati lewat perkongsian ini, maka jadilah saluran berkat bagi mereka yang lain dengan mengongsikan berkat ini.**

No comments: