Tuesday, January 23, 2024

Revival : Put away

Sajian makanan rohani yang lazat dan enak yang disediakan untuk kita semua. Ayuh kita menjamu selera bersama sajian surgawi ini.
🍳 🍳 🍉 🍆 🍇 🍈 🍐 🍑 🍄 🍎 🍏 🍌 🍦 🍧 🍨 🌭 🍟 🍔 🥓 🍱 🍣



Revival : Put away



Genesis 35:2 And Jacob said to his household and to all who were with him, "Put away the foreign gods that are among you, purify yourselves, and change your garments.

Kejadian 35:2 (TB) Lalu berkatalah Yakub kepada seisi rumahnya dan kepada semua orang yang bersama-sama dengan dia: "Jauhkanlah dewa-dewa asing yang ada di tengah-tengah kamu, tahirkanlah dirimu dan tukarlah pakaianmu.



Shalom dan salam Revival kepada saudara dan saudari sekalian. Hari yang ke #23. Tahukah anda bahawa kita harus menjauhi segala macam berhala serta tabiat buruk kita supaya kita dapat taat dan setia kepada Allah? Allah menyuruh keluarga Yakub pergi ke Betel agar mereka menjadi lebih taat kepada Firman-Nya. Yakub, yang menyedari dalamnya kemerosotan rohani keluarganya, memerintahkan semua anggota rumah tangganya untuk membuang semua dewa asing yang masih ada di tengah-tengah mereka.


🍞 ☕ Pembaharuan rohani dalam kehidupan keluarga Yakub ini terdiri atas membuang segala sesuatu yang tidak berkenan kepada Allah dalam rumah mereka serta menyerahkan diri mereka kepada kesucian pribadi. Memperbaharui ikrar mereka kepada Allah dalam pengabdian dan penyembahan. Mengadakan persekutuan dengan Allah. Menjalankan hidup yang berlandaskan firman Allah dan persembahan rohani. Kerana pembaharuan ini, Yakub kembali mengalami perlindungan, kehadiran, penyataan, dan berkat Allah. Mereka harus menjauhkan dewa-dewa asing. Dewa-dewa asing di dalam keluarga Yakub! Ini memang sangat aneh! Dapatkah keluarga seperti itu, yang sudah diajarkan pengetahuan mengenai Tuhan, membiarkan hal itu? Dapatkah kepala keluarga, kepada siapa Allah telah menampakkan diri dua kali dan bahkan lebih, berkomplot dengan para dewa? Tak diragukan lagi bahwa inilah kelemahan yang dimilikinya. Perhatikanlah, orang-orang yang baik sekalipun tidak selalu dapat menjadikan orang-orang di sekelilingnya baik seperti seharusnya. Bahkan keluarga-keluarga yang yang percaya kepada Tuhan Yesus dan memiliki mezbah bagi Allah sekalipun, sering kali mempunyai banyak kekurangan dan lebih banyak dewa asing daripada yang diperkirakan orang.

👉🏼 Para kepala keluarga harus menggunakan wibawa mereka untuk meneguhkan kerohanian dalam keluarga mereka. Bukan hanya diri kita, melainkan seisi rumah kita juga harus melayani Tuhan. Apakah respon kita hari ini...?


You are the revivalist...! 
#SpreadRevival #GreaterMovement 

Tuhan Memberkati...!

In His Majestic service,

†_=ShErKaRL KuGaN=_†
TFGM's Daily Devotion 
http://sherkarl.blogspot.com

** Selain daripada membaca renungan ini, saya menyarankan agar anda juga mengkaji, merenungkan serta menggali lebih dalam Firman Tuhan. Jika kamu diberkati lewat perkongsian ini, maka jadilah saluran berkat bagi mereka yang lain dengan mengongsikan berkat ini.**

No comments: