Wednesday, January 3, 2024

Revival : Eyes were opened

Sajian makanan rohani yang lazat dan enak yang disediakan untuk kita semua. Ayuh kita menjamu selera bersama sajian surgawi ini.
🍳 🍳 🍉 🍆 🍇 🍈 🍐 🍑 🍄 🍎 🍏 🍌 🍦 🍧 🍨 🌭 🍟 🍔 🥓 🍱 🍣



Revival : Eyes were opened 


Genesis 3:7 Then the eyes of both of them were opened, and they knew that they were naked; and they sewed fig leaves together and made themselves coverings.

Kejadian 3:7 (TB) Maka terbukalah mata mereka berdua dan mereka tahu, bahwa mereka telanjang; lalu mereka menyemat daun pohon ara dan membuat cawat.


Shalom dan salam Revival kepada saudara dan saudari sekalian. Hari yang ke #3. Tahukah anda bahawa kita cenderung sekali menginginkan sesuatu yang terlarang? Ketika Adam dan Hawa hidup dalam ketidaksalahan moral iaitu sebelum kejatuhan, ketelanjangan tidak salah dan tidak membangkitkan perasaan malu. Akan tetapi, setelah mereka berbuat dosa, kesedaran akan ketelanjangan menjadi terkait dengan keadaan manusia yang terjatuh dan bejat. Kerana ketelanjangan membawa kejahatan di dalam dunia, maka Allah sendiri membuatkan pakaian yang dikenakan pada Adam dan Hawa, dan kini Dia memerintahkan agar semua orang berpakaian dengan sopan.


🍞 ☕ Perasaan-perasaan bersalah yang kuat menguasai mereka, di dalam hati mereka sendiri: Terbukalah mata mereka berdua. Yang dimaksudkan bukan mata jasmani, yang sudah terbuka sebelumnya, kerana sangat jelas tampak bahwa dosa masuk melalui mata jasmani mereka. Sebaliknya, mata hati nurani terbuka, dan hati mereka membuat mereka terpukul kerana apa yang telah mereka lakukan. Saat itu, ketika sudah terlambat, mereka mengerti betapa bodohnya makan buah terlarang. Mereka mengerti telah jatuh dari kebahagiaan ke dalam kesengsaraan. Mereka melihat Allah yang penuh kasih bangkit amarah-Nya. Anugerah dan kemurahan hati-Nya hilang dari mereka, gambar dan rupa-Nya lenyap, dan kekuasaan atas makhluk-makhluk pun berlalu. Mereka melihat kodrat mereka menjadi bejat dan rusak, dan merasakan kekacauan di dalam jiwa mereka sendiri, yang belum pernah mereka sedari sebelumnya.

👉🏼 Apabila mereka sedar akan ketelanjangan mereka, mereka memerlukan sesuatu untuk menutupi diri mereka dari penglihatan pasangannya. Itulah akibat dosa. Manusia jadi mengenali perkara yang baik dan yang jahat, tetapi tidak mampu memilih yang baik melainkan diperbudak oleh yang jahat. Kita pun begitulah terkadang. Marilah kita memilih cara hidup yang benar di hadapan Tuhan. Apakah respon kita hari ini...?


You are the revivalist...! 
#SpreadRevival #GreaterMovement 

Tuhan Memberkati...!

In His Majestic service,

†_=ShErKaRL KuGaN=_†
TFGM's Daily Devotion 
http://sherkarl.blogspot.com

** Selain daripada membaca renungan ini, saya menyarankan agar anda juga mengkaji, merenungkan serta menggali lebih dalam Firman Tuhan. Jika kamu diberkati lewat perkongsian ini, maka jadilah saluran berkat bagi mereka yang lain dengan mengongsikan berkat ini.**

No comments: